lördag 2 januari 2016

Antika formar

Någon bestämd gräns vid vilken ett föremål kan sägas bli antikt finns inte. Emellertid tillämpas vissa regler, av hävd eller av praktiska skäl. I Sverige har sålunda skråväsendets upphörande 1846 utgjort en skiljelinje, liksom tulltaxans 100-årsgräns, enligt vilken föremål äldre än 100 år är tullfria. Begreppen har dock i viss mån förlorat sin giltighet genom de specialauktioner som auktionsfirmorna numera anordnar och som även omfattar föremål från en stor del av 1900-talet. Inte heller inom antikhandeln upprätthålls längre några principer vad gäller sortimentets ålder.
säger NE
 Nä, fullt så gamla är det nog inte, småbrödsformarna som jag visste skulle finnas i en kökslåda. Så när jag behövde formar till min gå-borts-present till ett par gottegrisar, så var det bara att rota fram den lilla asken (4,5 x 4,5 x 3 cm). 
 När den köptes vet jag inte, men av utseendet att döma — och priset: 30 öre — så kan jag tänka mig att den är närmare 50 år.   
 Det märks att vi inte ägnat oss åt småbrödsbakeri så värst ofta i vår familj. Ett recept på muffins tillhandahålls — men vem 17 vill baka 50 muffins‽
 Lite väl stora tyckte jag nog att formarna var, så jag återvände till lådan och fiskade upp knäckformar — som var för små. Även den asken ståtar med ett recept, som jag gärna avstår från att prova. Prislapp har den också, vilken tillsammans med designen vittnar om att den inte är fullt så gammal som den andra asken — jag skulle tro att den bara är 25, kanske 30 år gammal. Så gott som ny!

3 kommentarer:

  1. Underbart. Inga EAN-koder där inte. Jag skulle bli lika glad för formar utan innehåll som med ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Viola!
    Formarna i sig räcker gott och väl.
    Härligt med "antikviteter" av detta slag.

    SvaraRadera
  3. Viola och Karin,
    Jag är böjd att hålla med för godiset var läskigt sött - men jag tror att tonårskillarna, som det var avsett för, skulle ha blivit rysligt besvikna om de hade fått ett antal tomma formar!
    Margaretha

    SvaraRadera