torsdag 7 januari 2016

Den äkta hälften


eller rent av den bättre hälften. Ja, vad kallar man egentligen sin lagvigda? Tanten, gumman, regeringen eller som en kille jag kände, han talade alltid om hon. Jag vet fortfarande inte vad hon heter.
Det här kom en väninna och jag att tala om, hennes man ligger på sjukhus och hon har lagt märke till att när hon ringer till maken (gubben, karln), så säger alltid personalen, när de räcker honom luren, att det är frugan som ringer. Vi fnissade lite åt det eftersom vi båda tycker att det låter som något män i vår barndom kallade sina fruar. Uppenbarligen finns det de som fortfarande använder ordet — men är det vanligt, är det bara vi som inte hört det på länge eller beror det kanske på var man bor, om man nyttjar det eller ej?


4 kommentarer:

  1. Här använder man ofta frugan i liknande sammanhang som du skriver om. Inte ovanligt alls. Hälsa frugan hör man ofta folk säga. Tror jag ska spetsa öronen lite extra i fortsättningen för att höra vad alternativet till frugan är här på ön. Intressant.

    Karin

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Det är ju onekligen ett praktiskt ord, om man glömt vad maken heter - men annars föredra'r jag nog att använda namnet.
    Ska bli spännande att höra vad din lyssning leder till!
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Nu när folk ofta inte är gifta är det på svenska "sambo" som gäller. jag vet inte om det finns på de andra skandinaviska språken men jag blir litet full i skratt när folk över pensionsåldern talar om sin "girlfriend" eller "boyfriend". En väninna brukar kalla sin sambo för sin "oäkta man". Själv gillar jag "hustru" som benämning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Jag håller med, jag roas också av alla äldre killar och tjejer.
      En väninna blev riktigt stött när jag inte tyckte det var så noga om hon kallade sambon för make eller pojkvän.
      Partner har jag hört många engelskspråkiga säga, det har ju fördelen av att vara könsneutralt även om jag tror att många anta'r att det gäller en person av samma kön.
      Margaretha

      Radera