måndag 12 oktober 2015

Katten från Siena

6. Läs en novell som har namnet på en stad i titeln
"Katten från Siena och andra fantastiska berättelser" av Helena Nyblom.

Den danskfödda Helena hör nog inte till de mest lästa i dag — om hon någonsin varit det. Jo, välkänd var hon nog, och förutom författarskapet så arbetade hon som konstkritiker. Hon och hennes svenske man hade sex barn, och de skrev båda för brödfödan, själv lär hon inte ha haft så höga tankar om sina skriverier. 
Jag har tidigare läst några av hennes flickböcker, men varken några noveller eller dikter. 
"Katten från Siena" kom ut 1917, och som i så många böcker från den tiden har den ett ockult tema.
Hos Projekt Runeberg kan man läsa hennes novellsamling "Qvinnoöden".


Tidigare har jag läst:
2. Läs en novell där ett hus spelar en stor roll — "The Old Doll's House" från "More Than Somewhat", 1937, Damon Rudyon

17. Läs en novell som utspelar sig på havet  — "De svenska sedlarna"
ur En handfull dun av Sigfrid Siwertz,  från 1922 

3. Läs en novell med en siffra i titeln
 "2 B R 0 2 B", av Kurt Vonnegut.

6 kommentarer:

  1. Jag känner igen bokomslaget till Katten i Siena men kan inte påminna mig om jag har läst boken

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. PettasKarin,
      Ett omslag man lägger märke till - särskilt om man är en kattmänniska. Tyvärr framgår det inte vem konstnären är.
      Margaretha

      Radera
  2. Helena Nyblom innebär trevliga associationer, men till vad? Någon flickbok som jag ärvt av min mamma, kanske? Men jag kommer inte ihåg vad den kan ha hetat.

    Men så har jag stött på henne i ett helt annat sammanhang, nämligen som mamma till lilla Manasse! Nyligen försökte vi reda ut det där med vem lilla Manasse kan vara, den som givit namn åt någon av de supar som sägs komma efter helan, halvan, tersen, kvarten, kvinten osv. Jag är inte så hemmastadd i sånt, men det där med Manasse ledde oss i alla fall både till bibeln och till familjen Nyblom, som hade en hel radda konstnärligt och framförallt musikaliskt begåvade barn, varav en kallades Manasse. Och eftersom nästa sup i turordningen är "lilla Manasses bror" tänkte vi att det måste vara Nybloms, med alla sina barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Så spännande, i dag är det nog inte många spår som leder till Helena N.
      Vet man inte varifrån ett uttryck kommer, kan man ju alltid börja med att kolla bibeln och Shakespeare - men så var det alltså fru Helena.
      Om supar vet jag intet, så för mig har manasse enbart varit bibliskt.
      Inte underligt att barnen var konstnärligt lagda, med de påbrå de hade.
      Margaretha

      Radera
  3. Ovanligt och spännande novellval!

    Jag har lagt upp ett inlägg där du gärna får länka dina inlägg som du skrivit om novellutmaningen hittills:-)

    http://ugglanoboken.blogspot.se/2015/10/las-en-novell-hur-gar-det.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      Jag ska bege mig till ditt kommentatorsbås under dagen, och lägga in mina länkar.
      Margaretha

      Radera