fredag 9 oktober 2015

Har du en plugghäst i huset?

 Jag har det inte, men skulle gärna vilja ha en.  Carl von Linné konstruerade denna fantastiska möbel 1741. Tänk att ha en stående vid bokhyllan med referenslitteratur, det är ju ofta tunga böcker, så praktiskt det vore att kunna slå sig ned på sin plugghäst och läsa vad man är ute efter. I synnerhet som man ofta blir fast i boken och fortsätter att läsa om något annat spännande.
Är man händig (vilket jag är, om man menar knäppare än knäpp, för det betyder det där jag bor), så kan man bygga en själv efter arbetsritning som man kan få hos "Linnés plugghäst". Där finns även bilder på olika varianter av plugghästen, och en kortfattad historia.
Eftersom jag inte är händig i gängse mening, får jag nöja mig med min gunghäst även i fortsättningen. 
Och nej, plugghäst har jag aldrig varit.

3 kommentarer:

  1. Å, en sån vill jag ha!
    Och en sån där gunghäst, med gullig ryttare också.
    Kram från Mette

    SvaraRadera
  2. nej, men jag skulle gärna vilja ha en! jag har en händig måg, får kanske antyda att det skulle vara en bra present!

    SvaraRadera
  3. Mette och Debbie,
    Vi får se om någon av oss lyckas förverkliga drömmen. Det verkar som Debbie ligger bäst till.
    Margaretha

    SvaraRadera