lördag 31 oktober 2015

Upptäckten

11. Läs en novell som är den sista i en novellsamling
"Upptäckten" ur novellsamlingen "På avigsidan", 1918 av Fanny Alving 

 Och som en upptäckt kändes det att läsa Fanny Alving. Visserligen har boken stått i bokhyllan i hela mitt liv, och jag visste ju att hon hade skrivit flera böcker — och visst har jag fått glimtar från hennes liv i Barbro Alvings självbiografiska böcker — men glädjen att upptäcka henne har jag, ända tills nu, haft kvar. För en glädje var det, att läsa hennes texter med en torr och stillsam humor, inte sällan med litoteser. Ibland skymtar jag en rätt så "Bangsk" humor, men stilen är hennes egen, när hon för fram sitt feministiska budskap. I de noveller jag läst är det mannen som kommer till korta.
Jag har just mejlat en beställning till biblioteket, på fler av hennes böcker. 

Tidigare lästa noveller:
Jag började med en introduktion här, innan jag kastade loss.
 
2. Läs en novell där ett hus spelar en stor roll — "The Old Doll's House" från "More Than Somewhat", 1937, Damon Rudyon
 
17. Läs en novell som utspelar sig på havet  — "De svenska sedlarna"
ur En handfull dun av Sigfrid Siwertz,  från 1922 
 
3. Läs en novell med en siffra i titeln
 "2 B R 0 2 B", av Kurt Vonnegut.
 
6. Läs en novell som har namnet på en stad i titeln
"Katten från Siena och andra fantastiska berättelser" av Helena Nyblom.
 
24. Läs en novell som har samma namn som titeln på novellsamlingen den är med i — THE MAN WITH TWO LEFT FEET, från 1917, av P. G. Wodehouse.

31. Läs en novell som utspelar sig i skogen
Ringdans medan mor väntar, ur Ådalens poesi av Pelle Molin

21. Läs en novell som har ett personnamn i titeln
"Mammy Hesters Quilts", 1889, av Adelaide D. Rollston, ur "A Patchwork of Pieces

16. Läs en novell vars titel börjar på s
"Sand" av W. S. Merwin 

39. Läs en novell av en finländsk författare
Höstkvällståget av Frans Eemil Sillanpää, ur "Mot uppenbarelsen" och andra noveller, (1932) i översättning av Ragnar Ekelund.

"The Winter of the Great Snows", ur "Essays of E. B. White, 1977

4 kommentarer:

  1. Vilken fin gammal bok. Har inte hört talas om Fanny Alving tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena,
      Ja, visst är den fin - både utanskriften och innehållet.
      Margaretha

      Radera
  2. Svar
    1. Hannele,
      Medveten om att jag har en udda boksmak, aktar jag mig noga för att rekommendera böcker - annat än till vänner jag känner väl.
      Så det ska bli spännande att höra om du kommer att läsa Fanny A - och i så fall vad du tycker.
      Margaretha

      Radera