tisdag 27 oktober 2015

Mer entomologi

 Det är kanske tur att vi inte är medvetna om hur många olika sorts inneboende vi har i våra bostäder — somliga ofarliga och rent av nyttiga, andra direkt otrevliga och ibland farliga. I dag när solen låg på råkade jag rikta blicken nedåt, när jag passerade en bokhylla och noterade att ovanpå det uppslagsverket lever kvalstren gott — men så vitt jag vet har jag inga boklöss, vilka förr kallades bokmal. Enligt Wikipedia kan de frambringa ett tickande ljud, när de dunkar bakkroppen mot föremål som ger resonans. De gillar mögel, men säger inte nej till limmet som finns i bokryggar. Törhända är det inte så dumt med e-böcker‽ Eller är det bara gamla traditionellt inbundna böcker de bosätter sig i, vilket säkert minst hälften av mina böcker är. De nöjer sig åtminstone med att smaska i sig lim och mögel, och låter människor och husdjur vara i fred. 
Vägen genom A av Thomas Qvarsebo

Justus och Filibert är två älskansvärda bokmalar som jag rekommenderar till alla som ännu inte lärt känna dem. I Alf Henriksons "Vägen genom A" gnager de sig igenom första delen i ett konversationslexikon, Aachen till Astronomi. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar