torsdag 22 oktober 2015

Sand

16. Läs en novell vars titel börjar på s
"Sand" av W. S. Merwin 

 För ovanlighetens skull gav jag mig i kast med en novell av en samtida författare — en författare som jag inte visste något om.
Jag läste novellens första stycket och började om från början, för texten var så oväntad och ovanlig. Det kändes mer som poetisk filosofi än en vanlig novell, jag fick slå av på takten och läsa mycket långsamt för att kunna ta till mig texten i den mycket korta novellen.
När jag sedan läser om W. S. Merwin inser jag att han är en av litteraturens stora pojkar, som tilldelats flera prestigefyllda priser  bland annat Pulitzer priset för poesi, både 1971 och 2009. 
I can't imagine ever writing anything of any kind on a machine. I never tried to write either poetry or prose on a typewriter. I like to do it on useless paper, scrap paper, because it's of no importance. If I put a nice new sheet of white paper down in front of myself and took up a new, nicely sharpened anything, it would be instant inhibition, I think. "So now what?" I would think and I would sit there — so now what? — for quite a long time. But if it's something, if I need somewhere to write it down it will be on the back of an envelope, or something like that. Then it's okay. It's just to keep it there so I can find out where it goes from there.
      sagt av W. S. Merwin i en intervjuv med Bill Moyers


Tidigare lästa noveller:
Jag började med en introduktion här, innan jag kastade loss.
 
2. Läs en novell där ett hus spelar en stor roll — "The Old Doll's House" från "More Than Somewhat", 1937, Damon Rudyon
 
17. Läs en novell som utspelar sig på havet  — "De svenska sedlarna"
ur En handfull dun av Sigfrid Siwertz,  från 1922 
 
3. Läs en novell med en siffra i titeln
 "2 B R 0 2 B", av Kurt Vonnegut.
 
6. Läs en novell som har namnet på en stad i titeln
"Katten från Siena och andra fantastiska berättelser" av Helena Nyblom.
 
24. Läs en novell som har samma namn som titeln på novellsamlingen den är med i — THE MAN WITH TWO LEFT FEET, från 1917, av P. G. Wodehouse.

31. Läs en novell som utspelar sig i skogen
Ringdans medan mor väntar, ur Ådalens poesi av Pelle Molin

21. Läs en novell som har ett personnamn i titeln
"Mammy Hesters Quilts", 1889, av Adelaide D. Rollston, ur "A Patchwork of Pieces

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar