måndag 11 juni 2012

Från min hängmatta

Almanckor och klockor finns för att mäta tiden, 
men det betyder inte mycket eftersom vi alla 
vet att en timme kan vara evighetslång, eller 
passera i en blink, allt beroende på hur vi 
använder den.
                                      ur ”Momo” av Michael Ende

The Hammock
Joseph Rodefer DeCamp 

En sagoroman om tiden och tidstjuvar, kan väl vara lämplig lektyr en tidlös sommardag i hängmattan. ”Momo — eller kampen om tiden” av Michael Ende, är fascinerande läsning — både för barn och vuxna. En bok som passar för högläsning, tycker jag, därför att den är spännande och det händer mycket som inbjuder till diskussion i den. Jag tycker om illustrationerna, men i min tyska upplaga står inte vem som gjort dem, men jag har för mig att det är författaren.

"Denn Zeit ist Leben. Und das Leben wohnt im Herzen.
                                                           Michael Ende

2 kommentarer:

  1. Momo satte vi för några år sedan upp som teater på en utomhusscen i Bohuslän.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ninna,
      Så passande, att spela den på en utomhusscen!
      Margaretha

      Radera