fredag 6 november 2009

Varning för Garntjänst! — ny information

A Young Scheveningen Woman Knitting
Vincent van Gogh


Det finns ingen garnaffär på vår ort, därför blev jag glad när jag fick tag på en katalog från Garntjänst. I mitten av september beställde jag garn — två veckor skulle det ta' innan jag fick det. Efter en månad skrev jag och frågade vart det tagit vägen. De väntade på ett restnoterat garn, orden skulle komma så snart garnet kom in. Några veckor gick och inget garn kom. Jag skriver igen och påpekar att jag har den största förståelse för att deras leveranser kan strula till det — men varför inte göra som alla andra firmor, meddela att garnet är försenat och tala om ungefär när jag kunde vänta det. Och framför allt varför inte skicka det garnet som finns på lager.
Så höll vi på att skriva till varandra, jag vet inte hur många gånger. Till slut lovade de att göra ett undantag och skicka det garnet som finns på lager — vilket är större delen av beställningen.
Tror nå'n att jag fått mitt garn? Nej, just det, jag väntar fortfarande — det var den 29 oktober de lovade att skicka garnet.
Skrev i morse igen, men har inte fått svar.

Creative People kallar de sig — bara det borde ha gjort att jag drog öronen åt mig. Varför i all världen kan vi inte vara kreativa eller skapande?


10.I.10
Fortfarande landar många som söker på Garntjänst på det här inslaget — lite märkligt eftersom jag faktiskt skrivit hur det gick se'n. Då talade jag om att ärendet inte var avslutat, och se'n dess har det inte hänt något. I ett mejl den 2 december 2009 skrev Johan Westerdahl:
Vi har idag öppnat vår nya hemsida och all tid har gått till detta, jag lovar att återkomma till dig inom det närmsta

Hoppas att du gillar den nya sidan

Mvh/BR
Johan

14 kommentarer:

  1. Aj. Du måste ha haft världens otur. Jag har beställt ifrån Garntjänst i massor med år utan att ha råkat ut för det här. Synd. Olycksfall i arbetet eller så har det hänt något. Nu beställde jag från Torgstenen den här gången, efterson Garntjänst inte hade det garn jag ville ha, och garnet kom efter några dagar. Prova också Grunnebo garn. En firma i mina hemtrakter...

    SvaraRadera
  2. Mira,
    Såvitt jag förstår är Garntjänst en relativt stor firma och jag kan inte förstå att de sköter sina kunder så dåligt. Att informera kunder om en försenad leverans tycker jag hör till det självklara.
    Grunnebo har jag hört tals om men aldrig handlat av. Torgstenen är ny för mig - är det också en postorderfirma? Får väl ge mig ut på nätet och leta..
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Så upprörande dåligt hanterat! En sådan leverantör vill man inte återvända till.
    Jag handlade lite av dem på det ljuva åttiotalet när alla människor stickade.

    SvaraRadera
  4. Garntjänst, Grunnebo och Vartofta garn är de tre största i landet vad gäller postorder. Torgstenen är en ny bekantskap, men de hade bra service, hyfsade priser och snabb leverans.

    SvaraRadera
  5. Maggan,
    Nej, även om det råkar vara ett enstaka felsteg, så kommer jag knappast att anlita dem igen.

    Mira,
    Tack, det är bra att kunna höra med andra vad de har för erfarenheter. Hittade en del på nätet i går - men det finns så mycket att det är lätt att gå vilse bland härvorna.
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Johan Westerdahl26 november 2009 11:21

    Hej, mitt namn är Johan Westerdahl och jag är ansvarig för Garntjänst. Jag beklagar verkligen det inträffade och skulle gärna vilja komma i kontakt med dig för att försöka förstå vad som hänt så att vi kan se till så att denna typ av händelser inte sker igen. Vi kommer att under den kommande helgen och inledningen av nästa vecka byta hela it-systemet och få en ny hemsida och shop, allt för att försöka bli bättre. Du når mig på johan.westerdahl@presentex.se
    Med hopp om kontakt

    SvaraRadera
  7. Jag har precis råkat ut för samma sak när jag beställde garner från Vartofta. Vänta och vänta, ett av garnerna jag beställde väntades in om 7 dagar, 15 dagar går. I sista mailet till dom skrev jag att om jag inte får garnet inom en snar framtid så måste jag tyvärr annulera ordern, fick omg svar att min order var annulerad. Inget mer handla från dom för min del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är uppenbarligen inte de enda som drabbats av den här sortens bemötande. Jag kan bara inte räkna ut varför - om de tycker att de är så stora att de kan behandla sina kunder illa.
      Jag handlar inte heller där - och saknar det inte - det finns firmor med både bättre bemötande och roligare sortiment.
      Margaretha

      Radera
  8. Har också fått vänta länge på garn från Creative people

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var tydligen inte någon enstaka händelse, jag har hört fler som haft problem med leveranserna från garntjänst - och fått dåligt bemötande.
      Margaretha

      Radera
  9. Handla i en affär så vet Du att Du får Ditt garn direkt och kan återkomma om Du behöver komplettera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym,
      Visst är det mycket bättre om man har möjlighet att handla i en garnaffär - men som jag skrev i inlägget, finns ingen sådan på min ort. Och eftersom jag har en kronisk sjukdom som gör att jag sällan kan lämna huset, är postorder mitt enda alternativ.
      Margaretha

      Radera
  10. Sökte på Garntjänst och såg precis den här tråden. Intressant! Vet att det även finns en annan internet-butik www.broderistugan.se. De har levererat till mig utan problem. Man kan där även beställa garn som de inte har i lager och då både från Marks&Kattens och Permin. De är duktiga på att informera, vilket gör det betydligt trevligare att handla av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Man kunde ju tycka att det vore den absolut enklaste och billigaste reklam, att ge en god service.
      Att något tar slut, eller leveranser inte kommer som firman räknat med, tror jag nog att de flesta kunder har överseende med - men att inte tala om det, sprider sig snabbt!

      Radera