tisdag 8 september 2009

Tjiskejk

.

Nu Ellen, ska du få receptet innan dina gäster kommer! Finessen med den här mikråvågsvarianten är att den går snabbt att göra och det blir bara ett par skålar och en sked att diska.
Kanske får den en aning mer kompakt konsistens än en traditionell "cheesecake". Men i ett blindtest skulle jag nog inte kunna tala om vilken som var vilken.


Blanda
1 1/4 kopp smulor grahams kex
med
50 g smält smör
i en pajform.
Mikra på högsta effekt i 1½ - 2 minuter.
.
Rör
2 hg färsk ost
2 vispade ägg
1/4 kopp råsocker
1 tsk vaniljsocker
1½ gräddfil

Mikra på låg effekt i 10 - 12 minuter, rör smeten varannan eller var tredje minut.
Häll den sedan i pajskalet och mikra på låg effekt i ytterligare 5 minuter.
Kyl i 3 - 4 timmar
Länk till sida där man kan omvandla mått.

Hemligt meddelande från älsklingen till S. Katten:
lkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkå+´mmmmmmmmmm0 vcb

4 kommentarer:

  1. Så spännande med microvågsvariant! Det måste jag testa, jag som älskar tjiskejk...

    SvaraRadera
  2. Den var verkligen enkel att göra.
    Nu har jag lagt in länken till "omvandlingssidan", som jag naturligtvis glömde att peta dit förut. Fast du har kanske amerianska koppar.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. tack! den gör jag i morgon bitti.
    kram önskar
    ellen

    SvaraRadera
  4. Ellen,
    Hoppas att du gillar den!
    Margaretha

    SvaraRadera