fredag 25 september 2009

Fruktansvärt gott

Original book source: Prof. Dr. Otto Wilhelm Thomé
Flora von Deutschland, Österreich
und der Schweiz 1885, Gera, Germany
Eftersom jag ännu inte har fixat minskanner,
har jag snott en bild från Wikipedia.

Äppelträden vid min verkstad har tappat sugen – och i sanningens namn gör det mig inte så ledsen. Jag vill gärna ha lite frukt att torka och göra några efter-rätter, men att ta' hand om jätteskördar från flera träd är jobbigt – och i ett litet hushåll hinner man oftast inte igenom förrådet innan det är dags för en ny skörd.
Men mitt päronträd med de goda päronen, är jag tacksam för. När jag köpte huset i mars 1986 hade trädet aldrig burit frukt, trots att det sattes när huset byggdes 1949. De föregående ägarna, tillika de som byggt huset och planterat fruktträden, hade nämligen inte kläm på, att även för päronträd, gäller att man måste vara två om man vill förmera sig.
Hösten 1986 så bär trädet plötsligt frukt – någon i närheten har uppenbarligen satt ett lämpligt träd. Sedan dess har jag fått stora skördar varje år. Vad det är för sort har jag ingen aning om, men de är goda både att äta direkt och att använda i matlagningen.


Och nu är det dags att ta' hand om den läckra frukten. Tog hem en korg i dag, så nu kommer torkapparaten att vara igång ett tag framöver.

Några efterrätter blir det väl, och ett par burkar "pear butter". Om jag bara kunde lära mig att skriva ned hur jag har gjort, när jag får till något gott – hittade nyligen den sista burken päronsmör i frysen, men hur jag fick till det kan jag bara gissa mig till.

4 kommentarer:

  1. Vilka praktpäron! Det är bara att gratulera!
    De ser verkligen otroligt goda ut.

    Vi har bara ett enda fruktträd på tomten, ett litet anspråkslöst plommonträd som bar frukt det första året, men som sedan har vägrat.
    Jag misstänker också att det finns en partner, eller rättare sagt fanns...till för tre år sedan.

    SvaraRadera
  2. Har just ätit ett köpeplommon - inte heller vi har haft någon framgång med plommonodlingen här. Ett träd fanns här när vi flyttade hit - det bar ett (1) gott plommon. Vi delade det demokratiskt i tre delar. De träd vi planterat har gett några futtiga plomman innan de lagt av helt. Plommon ska klara zon 4, så det är kanske jordmånen - sur jord - vad vet jag, men vi får fortsätta att köpa om vi vill ha plommon.
    Fast vi kan ju frossa i päron istället!
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Pearbutter? Lät intressant! Det ska jag googla på.
    mvh R

    SvaraRadera
  4. Renée,
    Hoppas du hittar något. Misstänker att jag använde mitt äppelsmör recept. Om du inte har ett pålitligt sådant så kan du hitta mitt här: http://itsalwaysteatime.blogspot.com/2008/10/apple-butter.html
    Margaretha

    SvaraRadera