onsdag 16 september 2009

Jag brukar inte ljuga


Christinas inlägg "Ring, ring!", handlade om telefon-försäljare – något som nog alla har erfarenhet av. Visst är det märkligt att de alltid ringer när man är upptagen – och jag kan bli irriterad på att de, som Christina säger, inleder med att använda kundens förnamn och frågar hur man mår. Jag har också varit med om att de frågar vad jag har för väder på min ort. Ibland betyder det att det ta'r en stund innan man fattar att det är en försäljare. Men de flesta jag har haft att göra med har varit artiga och inte ifrågasatt mitt nej – utom en. Jag vet inte om det faktum att han uppenbarligen var invandrare hade något med saken att göra.
Han ville sälja sockor, och i första försändelsen skulle jag få sockorna gratis. Jag sa att jag inte var intresserad.
"Men varför, du får dem ju gratis", envisades han.
Eftersom jag inte tyckte att jag hade någon anledning att ge honom några skäl, upprepade jag bara att jag inte var intresserad. Men han var påstridig, och fortsatte att fråga varför.
Till slut blev jag så sur att jag sa': "därför att jag inte har några fötter".
Det blev alldeles tyst i luren, så kom det ett svagt "förlåt", innan han la' på luren.
.
Ask me no questions, and I'll tell you no fibs.
..................................... Oliver Goldsmith

3 kommentarer:

  1. Den var bra, den ska jag använda om det skulle behövas.
    mvh R

    SvaraRadera
  2. Hahaha!! Hur kunde du komma på en så bra replik! Avindas dig. Jag kommer alltid på något sådant EFTERÅT!

    SvaraRadera
  3. Renée,
    Tyvärr funkar just den kommentaren bara på strumpor - det gäller att komma på något liknande när försäljaren kränger tidningsabonnemang (jag är blind?) eller telefonabonnemang (jag nyttjar inte telefon är kanske inte så smart). Till tjejen som sålde skönhetsmedel sa' jag att jag är redan vacker som en dag, så jag behöver inte dina produkter.

    Lisette,
    De bästa replikerna kommer oftast för sent, så man ska kanske tänka ut ett antal svar och ha dem bredvid telefonen...
    Annars är mitt problem nog att jag är spydig av naturen - men jag har med åren lärt mig att hålla tand för tunga och inte vara FÖR elak.

    Margaretha

    SvaraRadera