onsdag 4 mars 2020

Dagens ord


 Unhappy boy, are you ashamed of yourself *

Som så ofta är fallet, gav dagens ord anledning till många tankar.
Så gott som dagligen hör jag ord och uttryck som är nya för mig — eller bekanta ord som används på ett nytt sätt. Vill folk säga konstiga saker, så är väl det ok, kruxet är att jag ofta tappar tråden, slutar att lyssna och istället funderar över det sagda. 
Sedan några år tillbaka så tycks det som om mycket här i livet är skämmigt, men sällan skamligt — jo jag vet att det inte betraktas som synonymer, så därför börjar jag genast grunna på vad man skulle ha sagt innan skämmigt blev vanligt. Så hör jag inte mer av det samtalet.
Senast jag hörde ordet användas var i radioprogrammet som jag normalt undviker, där språkvårdaren använde skämmigt. Nu när ordet snurrat i mitt huvud några dagar så är dagens ord hos SAOB skämlig, vilket betraktas som ett utdött ord — och det är ju synd eftersom det vore ett alternativ till till skämmig, som jag personligen tycker skulle vara pinsamt att använda.

SKÄMLIG, adj. -areadv. -A (G1R 2: 69 (1525)Schenberg (1747)); -AN (UppsDP 15/9 1596); -EN (BtÅboH I. 6: 47 (1633)); -T (Swedberg Ordab. (1722: skemligit)Schenberg (1747)).
Ordformer
Etymologi
[fsv. skämmeliker; jfr fvn. skemmiligr (nor. skjemmelig); avledn. av SKÄMMA, v.]
(†)
1) skamlig (se d. o. 1); jfr SKÄNDLIG. Her pedher Canceler och andhra som oss ther wppe skemliga fortala. G1R 2: 69 (1525)Then som fadhren förlegger och modhrena fördriffuer, han är itt skemlighet och förbannat barn. Ordspr. 19: 26 (Bib. 1541; öv. 1536: itt sleemt och oförskämt barn; Bib. 1917: vanartig och skändlig son). Så frampt .. (portugiserna) mera igienkommo (till Japan), skulle allesammans döö een skämmeligh Dödh. Willman Jap. 171 (1667)Hemliga skemliga synder wet satan wel af. Swedberg Dödst. 322 (1711)Schenberg(1747).
2) skamsen; jfr SKAMLIG 2SKÄMSLIG. O .. huru skemligha henger han hoffuudhet. Jer. 48: 39 (Bib. 1541; Bib. 1917: Huru vänder icke Moab ryggen till med blygd!).

* Nu ser ju den här gossen inte ut att skämmas så värst mycket, jag tycker inte ens han ser särskilt olycklig ut. Annat är det med målningar av andra manliga konstnärer  de tycks alla anse att Susanna (hon i badet) borde skämmas, kvinnor som blivit förförda borde skämmas, liksom de avbildar nakna modeller med huvudet bortvänt och en titel som tyder på skam. 
Kanske är det för mycket begärt av den sortens karlar att de ska omfamna me-too-rörelsens budskap med glädje, och ändra på något som varit norm i tusentals år.

4 kommentarer:

  1. Intressant!
    Så där "fastnar" jag också nu o då.
    Det är ju inte längesedan man började säga skämmigt istället för skamligt har jag för mig. Själv säger skamligt utan att skämmas.

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Ja, det är riskabelt att grotta ned sig bland orden eftersom det ena leder till det andra - så vips har halv dagen försvunnit.

      Det finns en hel del ord som det aldrig skulle falla mig in att använda - skämmigt är ett av dem. Ska kanske försöka använda skämligt istället.

      Radera
  2. Jag får erkänna att jag använder skämmigt, jag har inte ens tänkt på att det är skämmigt.
    Och jag har ingen aning om hur länge det använts, vet du?
    Eller om det räknas som ett etablerat ord, vet du?
    Annars kan du ju skriva till det där programmet som du inte gillar, och fråga. Jag vill faktiskt veta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pia,
      Du kan gott fortsätta att säga skämmigt - jag tänker inte anmäla dig!
      Nej, jag vet varken hur länge det används eller hur etablerat det är - fast nog verkar det som väldigt många tycker förfärligt mycket är skämmigt.
      Tror inte det där programmet befattar sig med din fråga. Jag har hört flera personer som skrivit dit men inte fått svar - men aldrig tvärtom.
      M

      Radera