onsdag 25 mars 2020

Om vår tids irrgångar

 Window in Spring, 1992


VII

Katten sover i fönstret
fåfäng och lugn
Jag väntade på det oundvikliga
Det är svårt att leva
för något som bara utlovas
I stort som i smått
kan möjliga helveten
förberedas lite varstans
I stort som i smått
kommer något att hända
som redan tagit sin början
just här eller i en annan världsdel
genom oklara beslut
Mycket måste rivas ner
för att något verkligt nytt
skall uppstå:
namn, ansikten, dialekter
utplånas för stunden
i tron att den hemliga kontinuiteten
för en tid kan upphävas
Jag betraktar mig från sidan
för att se om jag är
ett möjligt spår
en siffra i ett minne
på väg över en bro
till ett annat sammanhang

VIII

Ingen kan vara alla
mer än en kort stund
Också de som känner sin tids
alla irrgångar
är längst inne i en punkt
anonyma
utan då och nu
och lånar bara tillfälligt
sitt namn åt något
Hundrafalt, tusenfalt
verkar den punkten
i en rörelse framåt
Den hoppfulla vinden
som blåser varje vår
och får buskarna
att närma sig husen
rör också vid mig
som vid en blödarsjuk
              Gunnar D Hansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar