onsdag 22 mars 2017

Vem ska man tro på?


Nu tror jag nog att de flesta av mina besökare vet vem de ska lita på när det kommer till huruvida jorden är rund eller platt. Men skulle du fortfarande leva i den villfarelsen att jorden är rund så kan du läsa "Here are 10 ‘proofs’ that the Earth is actually flat, not round". 

The Vaccine 
Louis-Léopold Boilly 

Allvarligt talat så finns det många fler områden där vi alla är tvungna att ta ställning till vem, eller vilka, vi ska tro på — det är inte alltid så lätt. Särskilt när man har vänner i olika läger — vänner som man alltid ansett som tillförlitliga. 
Här kan du läsa om hur Shannon, mamma till en autistisk son, kom att ändra inställning i vaccinfrågan.

4 kommentarer:

  1. Din bild och diskussion påminner mig om det barnprogram vi 70-talister växte upp med . . . vilse i pannkakan! Där var världen en pannkaka och när de sockrade på pannkakan snöade det - men alla TRODDE att världen var rund och blev arga på de som berättade att världen faktiskt var en pannkaka. Och så fanns det två pratande yllesockor. Och Staffan Westerberg. Vääldigt 70-talististiskt! Vi blev skadade för livet ;) . Men iallafall drevs väl poängen hem att vad alla tror på är inte alltid det som stämmer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,
      Ville jag se TV som barn fick jag gå till kompisen - men det hände sällan, jag har nog aldrig uppskattat TV. Dessutom är jag äldre än du, så jag slapp de skador som du drabbades av!
      Men oberoende av i vilken tid man växer upp, så är det viktigt att lära sig att tänka själv. Att veta vem man ska tro på, kan ju vara jättesvårt. Och med hela skalan av sanningar vi lever med i dag, är det viktigare än någonsin - och vårare än någonsin.
      Margaretha

      Radera
  2. Jag fattade faktiskt inte om bevisen för att jorden är platt är allvarligt menade, eller...?
    Men det är en viktig diskussion det där om vem man ska tro på. Om vaccination har jag vänner på båda sidor, men mina barn är vaccinerade och jag tror stenhårt på det.

    Nu har jag läst alla dina inlägg om resor, men jag undrar om du har slutat skriva in de under resor, jag har för mig att su skrivit mycket mer om Amerika än vad som finns där. Jag läste ju nyssom Halloweentjyvarna och när din bil gick sönder i öknen, fast de inte finns med under resor.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maja,
      Du sätter fingret på en öm punkt - det gäller inte bara att ta reda på vem man ska tro på, man måste sålla bort satir, det gör verkligen inte saken enklare.
      Jag har liksom du vänner på båda sidor i vaccindebatten, och det gör det inte enklare, för en del av dem är verkligt kunniga. Och jag förstår mer än väl att man vill sitt barn väl. Så jag liksom du har valt vaccinsidan.

      Jag har varit jättedålig på att sortera in de olika inläggen i olika kategorier. Borde kanske ta bort rubrikerna, för liksom du säger, så har jag skrivit mycket som jag inte kategoriserat. Det enklaste är kanske att söka i sökrutan (uppe till vänster) om du vet vad du letar efter. Kruxet är bara att jag inte alltid skrivit ut var en historia utspelade sig, utan lite vagt talat om kusiner eller släkt. Du får fråga om du undrar.
      Margaretha

      Radera