tisdag 28 mars 2017

konst kontra konsthantverk

Den väsentligaste skillnaden mellan konsthantverk och hemslöjd/handarbete är att det första förutsätter en konstnärlig formgivning. Och var den exakta gränsen för vad som räknas till konst verkligen går finns inte fastlagd, liksom med annan slags konst.
                                                                      från Wikipedia
Kom att lyssna till en kort intervju med Olle Bærtling — och här sitter jag och försöker förstå vad han menade när han sa:
"Finns det inget innehåll i konsten blir det konsthantverk."

Debatten om vad som är konst och vad som är konsthantverk är urgammal — och inte särskilt konstruktiv — men den här vinkeln har jag inte hört tidigare. Jag tycker nog att det låter rätt föraktfullt. Någon som förstår?

2 kommentarer:

  1. Nej, det låter rätt elitistiskt på något vis. Traditionellt har ju en väldigt massa vackra och välgjorda tingestar "avfärdats" som konsthantverk också, även de med tankeväckande och unikt innehåll. Tycker också det låter bakvänt att konsthantverk skulle sakna innehåll även om det ÄR konsthantverk och den som gjort det är nöjd med den beteckningen. Jag tror - rent spontant, jag har inte tänkt igenom det så noga - att för mig är den enda förutsättningen för att det ska kallas konst att den är UNIK och kommer från ens egen kreativa källa/process snarare än har kopierats från något eller någon annan. Konsthantverk däremot kan vara baserat på en mall eller ett mönster även om det inte alltid är det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,
      Vet inte hur många diskussioner av det här slaget jag genomlidit. Båda sidor föraktar den andra sidan - det vill säga det är bara de som anser sig förmer, eller de som måste hävda sig, som lägger ner krut på den här sortens diskussioner.
      Jag håller med dig - men som du säger kan även konsthantverket vara sprunget ur den egna kreativa källan, och de som till varje pris måste etikettera allt och alla får problem då.
      Margaretha

      Radera