fredag 10 mars 2017

Gattis Margaret!

When life seems gray
And short of fizz
It seems that way
Because it is.

Margaret Fishback  (gift Antolini)
10 mars 1900 - 25 september 1985
inte att förväxla med Margaret Fishback Powers
som skrev dikten "Footprints" som valsat 
runt på nätet i många år.

Nej, den här Margaret var copywriter hos Macy's, och andra välkända firmor  det sägs att hon var världens bäst betalda kvinnliga copywriter under 30-talet. 
Sitt författande skötte hon på sidan av förvärvsarbetet, noveller, barnböcker och det som hon kanske var bäst känd för sina kvicka och ofta ironiska verser. Så här beskrivs hennes verser: 
"Her poems are sharp and droll, full of joie de vivre, but others with a dark edge, sort of Dorothy Parker meets Edna St. Vincent Millay meets your cheerfully pessimistic grandmother."
Tyvärr finns hennes böcker inte längre att köpa, och bara ett fåtal av hennes verskonst finns på nätet.
Så väl jag känner igen mig:

Busy Day at the Office  
This is a day when I covered no ground.
Just pushed and shuffled my papers around,
Nudged at letters and winced at bills,
Sorting them out into different hills,
Hunted fretfully for a ruler,
Worried the overworked water cooler,
Sharpened pencils and filled my pen,
Then shuffled my papers around again.



6 kommentarer:

  1. Även jag får vissa associationer...
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      Förmodligen är vi en rätt stor skara, som kan relatera till det beteendet.
      Margaretha

      Radera
  2. roligt att du skriver om margaret fishback, inte ofta man hör talas om henne! ska be sis leta efter hennes begagnade böcker.

    brenda skrev om ogden nash för några dagar sedan, men kunde naturligtvis inte låta bli att tala om sina akademiska studier!
    take care!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Ja, hon tycks vara totalt bortglömd - obegripligt!

      Vi försöker väl alla hävda oss på olika sätt - man behöver ju inte lyssna, det är därför jag sällan läser B:s blogg.
      Men Ogden är en favorit!
      Margaretha
      tejk kär jårself!

      Radera
  3. Idel spännande och okända kvinnor. Roligt!

    Tänkte på dig och Debbie när jag tittade in hos B. Men som du säger är Ogden bra, även om hon inte gjorde honom rättvisa.
    Jag är inte lika snäll som du när det kommer till skryt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolja,
      Ja, det finns alldeles för många av dem!

      Nej, jag är verkligen inte snäll, orkar bara inte engagera mig - läser inte slikt prat, och de sliskiga kommentarerna som följer.
      M

      Radera