måndag 27 mars 2017

Börja dagen med choklad!

I förmaket på måndagsmorgonen den 3 Februari.
I går, när vi satt vid frukostbordet och drack vår choklad (vi får alltid choklad om söndagarna), berättade morbror Oriel, att frimurarna hade hållit en så utmärkt vacker minnesfest över Karl XV i förra veckan och att högtidssalen hade varit synnerligen smakfullt dekorerad. 
                                ur Dagbok. Mårbacka III, av Selma Lagerlöf
Kunde Selma börja dagen med en kopp choklad (fast bara på söndagar!), så ska väl du och jag inte var sämre‽ Förhoppningsvis påverkar det även kvaliteten på det vi skriver — för även om Selma såg mycket bra ut, så hade ju ingen mannekängfigur, det var som författare hon var oslagbar.

Att trumpeta ut att tvivelaktiga drycker och födoämnen är nyttiga, har blivit så vanligt att jag för det mesta inte ids läsa artiklarna — men när jag läser "Research Shows That Eating Chocolate Cake For Breakfast Is Good For The Brain And The Waistline", låter det så sanslöst osannolikt att jag inte kan låta bli att ta en titt. Det visar sig vara en sida utan en enda länk till de påstådda studierna, men  sidan är full av länkar till andra sensationella artiklar. Så hoppa inte högt av glädje, men fortsätt att äta måttliga mängder av mörk choklad.
Eftersom det inte finns några länkar, söker jag på "Dr. Daniela Jakubowicz", som sägs vara kvinnan bakom undersökningen, och hittar "Nutrition Unplugged", en sida som drivs av Janet Helm som är både journalist och dietist. Hon har inte mycket till övers för den här chokladdieten.

Kanske ska jag påpeka att artikeln inte föreslog något så simpelt som en kopp choklad, sidan kröntes av en maffig tårtbit, och man rekommenderades att inmundiga 600 kalorier av det slaget.
 Själv har jag svårt att tänka mig att börja dagen med choklad, och tänker med fasa på alla amerikanska frukostar med muffins, degnötter eller annat lika sliskigt, som jag petat i mig. 
Men till teet eller som efterrätt tycker jag det är jättegott med något chokladigt, och bakade häromdagen några småkakor när en väninna skulle komma på besök. Att de ser ut som plättar beror förmodligen på att jag glömde att tillsätta bakpulvret  men det påverkade sannerligen inte smaken! Nu hoppas jag att snart få gäster igen, så jag får en anledning till att göra en sats med bakpulver i.



Prep: 15 minutes
Bake: 7 minutes
Makes: 20 cookies

6 ounces unsweetened chocolate
4 tablespoons (1/2 stick) unsalted butter, cut up
2 eggs at room temperature
1 1/3 cups sugar
1 teaspoon vanilla
1/4 teaspoon baking powder
1/4 teaspoon salt
1/3 cup flour
20 to 40 Andes mints

1. Melt: Break up unsweetened chocolate into a bowl. Toss with butter. Microwave just to melt, 1-2 minutes. Stir. Let cool to room temperature.

2. Beat: Crack eggs into the bowl of an electric mixer. Pour in sugar and vanilla. Sprinkle in baking powder and salt. Beat until thick and pale, about 5 minutes. Pour in chocolate mixture; beat on low until combined. Sprinkle in flour; beat on low until combined.

3. Shape: Line 1 or 2 baking sheets with parchment paper. Use a 1 3/4-inch-diameter ice-cream scoop to portion out 20 domes of dough. Press one or two mints into each cookie. (Two mints overlapping at one corner, at right angles, make a squared-off heart.)

4. Bake: Slide pan(s) into a 350-degree oven, and bake until just set, about 7 minutes. Enjoy warm.

Du hittar en länk till en omvandlingstabell i högerspalten.

4 kommentarer:

  1. Låter jättesmarrigt, till frukost eller när som helst!!!!!!
    Ellen

    SvaraRadera
  2. himmel, SÅ goda! de är redan slut, tror jag får baka dubbel sats i morgon.
    love

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Det var snabba ryck!
      Jag hoppas du har mycket folk i huset så du slipper sätta i dig alla kakorna!
      M

      Radera