torsdag 26 juli 2012

Grattis Aldous!

"A bad book is as much of a labour to write as a good one; it comes as sincerely from the author's soul."
 Aldous Huxely

Aldous Huxley
26 juli 1894 - 22 november 1963

Så värst många som heter Aldous finns det inte, så jag anta’r att du fick en poäng där Olgakatt!
De av er som är bloomsburyfantaster, har kanske träffat på Aldous i en gruppens utkanter — som författare hör han väl knappast till de mest aktuella. Vilket inte innebär att han inte är läsvärd — långt därifrån, jag rekommenderar honom verkligen!  För ett par år sedan sjöng jag också hans lov.
Bokus har många böcker av och om honom, både på engelska och i svensk översättning. Gutenberg har bara tre av hans böcker, däribland ”Crome Yellow”, som är en av mina favoriter. Ett kapitel ur den kan du läsa här.


4 kommentarer:

  1. Aldous Huxley försökte jag läsa när min engelska inte var så särskilt utvecklad. Jag begrep inte så mycket då och sen dess har jag inte läst något av honom. Han är numera borttagen från listan över engelska författare på universitetet. Fanns med 1957.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      Du skulle kanske uppskatta honom nu - hans språkbehandling är suverän!
      Margaretha

      Radera
  2. Jo, det blev poäng, tack. Brave New World har jag läst för länge sedan, minns mest att jag rös.

    SvaraRadera
    Svar
    1. olgakatt,
      Jag gillar inte allt han skrivit - men mycket.
      Och böcker om honom är också intressanta.
      Margaretha

      Radera