söndag 1 juli 2012

Från min hängmatta

Paul Gallico skrev för både barn och vuxna, han lär ha haft 26 katter (samtidigt, det var nog tur att han inte övervakades av den svenska hälsovårds-nämnden — jag har för mig att de betraktar mer än sex katter som sanitär olägenhet), så att skriva om katter var nog rätt naturligt för honom.  Minst fyra böcker om katter vet jag att han skrev, men jag är osäker på om fler än ”Jennie” är översatta till svenska, och den finns nog bara i bibliotekens magasin i dag. Såvitt jag vet är inte hans bok ”Manxmouse” översatt, vilket är synd för jag tycker att den är en perfekt hängmattebok. Likaså är de fyra böckerna om Mrs. Harris lättläst underhåll-ning lämpad för lata dagar. Ett kapitel ur en av böckerna finns att läsa på  grannbloggen.

2 kommentarer:

  1. Paul Gallico! Åh, det var evigheter sedan och vad hette den där boken som jag läste en gång (i tonåren?), en sorglig sak om en marionetteater? Det kan vara en bekantskap värd att återuppliva – tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Han var ju rätt produktiv, den gode Paul, du får kika in på en nätbokhandel och se om du känner igen någon av titlarna. Jag vet inte vilken bok du menar, men har ju långt ifrån läst alla hans böcker.
      Med eller utan hängmatta så är det lättlästa böcker som lämpar sig för lata dagar i sol eller regn.
      Margaretha

      Radera