måndag 30 januari 2012

Solenergi


Sexton grader kallt, så här sitter jag och tittar in i elden, och funderar över hur många soltimmar som gått åt för att producera virket jag värmer mig vid.
Just nu eldar jag upp de sista bitarna av de bärlinor, som vi var tvungna att byta ut när vi flyttade in här. Hur gamla de kan vara vet jag inte, men huset är gott och väl över hundra år, och då när huset byggdes snålade man inte på virket — bärlinorna är nog drygt en decimeter tjocka. Hur lång tid hade det tagit för träden att bli så höga att man kunde få ut virke i den dimensionen, som var drygt fem meter långa? Just nu slår det mig att jag inte vet vad det var för träslag, jag vet inget om så’nt, gran eller fur är kanske det troligaste.

4 kommentarer:

  1. Jag var tvungen att googla för att ta reda på vad "bärlina" var för något. Trodde att det var linor som man bar möbler i... Nu vet jag att man också kan kalla den "stödregel" och då blir inlägget inte fullt så mystiskt :-)!

    Önskar att vi också hade en öppen spis när det är så här kallt. Tolv minusgrader i morse. Men ÄNTLIGEN kan jag frosta av frysen!

    SvaraRadera
  2. Ingrid,
    Kanske en god idé att lära sig ett nytt ord om dagen - utöver de vanliga basförrådet alltså - håller man på i hela sitt liv, blir det ett rejält förråd att välja sin ord från.

    Öppen spis är trivsamt även om det kanske mest värmer just kring spisen.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Synd kanske att du tvingades elda upp de fina gamla bärlinorna. Har du inte någon utövande svarvare i närheten. Min egen gubbe kunde åka långan väg för några år sedan om han kunde få tag i gammalt torrt virke att svarva i.
    Hoppas att de värmde gott iaf ;)

    SvaraRadera
  4. Lisette,
    Jag är faktiskt inte säker på att de skulle ha dugt till något annat än värme.
    Margaretha

    SvaraRadera