måndag 22 maj 2023

Tre böcker

 Tre böcker 

av en författare är veckans uppgift. Hos ugglan & boken kan du hitta länka till bloggare som gjort sitt val, den här veckan.


When you are getting on in years it is nice to sit by the fire and drink a cup of tea and listen to the school bell sounding dinner, call-over, prep., and lights out. Chips always wound up the clock after that last bell; then he put the wire guard in front of the fire, turned out the gas, and carried a detective novel to bed. Rarely did he read more than a page of it before sleep came swiftly and peacefully, more like a mystic intensifying of perception than any changeful entrance into another world. For his days and nights were equally full of dreaming.

  ur ”Goodbye, Mr. Chips”


Valet föll till slut på James Hilton. 




Hans ”Goodbye, Mr. Chips”, är en av hans bäst ihågkomna böcker. 

Det är en charmig bok om Mr. Chipping, en mycket omtyckt lärare vid en engelsk (fiktiv) pojkskola.  

(Ja, jag vet, den har filmats).

En stillsam bok, där vi får följa hur Mr. Chips utvecklas under sina många år vid skolan. Han är en tämligen medioker lärare, med konservativa idéer — men med åren mjuknar han, och blir en omtänksam husfar, som engagerar sig i sina pojkars väl och ve.





Några år senare kom ”To Mr. Chips”, en samling med sju berättelser, där sju av Mr. Chips forna elever minns episoder från skoltiden.

Korta berättelser passar Hilton och personligen uppskattar jag hans noveller väl så bra som de längre romanerna.



Lång däremot, lite väl lång, är hans bok ”Terry”, vars huvudperson Terry är en ung biokemist som forskar — forskningen beskrivs lite vagt handla om läkemedel, men är så hemlig att Terry inte får tala om den.

Terry är ung, fattig, radikal och har inga vänner förrän han träffar James, som är bokens berättare.

En bok som satte igång många tankar och frågor.


9 kommentarer:

  1. Goodbye, Mr. Chips har jag i bokhyllan, och även något annat av James Hilton, tack för påminnelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Han är lätt att glömma bort, James Hilton, han gör ju inget väsen av sig. Men alltid trevlig att återvända till.
      Margaretha

      Radera
  2. Det var en okänd författare för mig. Fast ändå tycker jag att jag känner igen den första titeln...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotten,
      Du kanske såg filmen om Mr Chip på TV, för flera evigheter sedan.
      Margaretha

      Radera
  3. Har aldrig läst något av James Hilton, men filmen Goodreads Mr Chips såg jag för mycket länge sedan. Som barn, tror jag. Den gick nog på tv då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Ge honom en chans!
      Margaretha

      Radera
  4. Så roligt att du skriver om James Hilton. Det är längesedan nu som jag läste honom, och nu vill jag läsa honom igen. Jag har läst rätt många av hans böcker men inte Terry, så den ska jag titta på. Jag minns att jag tyckte mycket om Lost Horizon och Random Harvest.
    Wendy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wendy,
      Han har ju skrivit rätt många böcker, och flera av dem finns på nätet.
      Jag har nog inte läst ens hälften av dem — inte ens Lost Horizon, på något underligt vis har Shangri-La skrämt bort mig. Varför vet jag inte, jag som läst så många andra utopiska böcker.
      Margaretha

      Radera