tisdag 2 maj 2023

En litterär rundtur

får du om du vandrar runt mellan bloggarna som delta’r i tisdagstrion, som Ugglan håller i.

Kanske kan man kalla den för en bokcirkel.

I declare after all there is no enjoyment like reading! How much sooner one tires of any thing than of a book! -- When I have a house of my own, I shall be miserable if I have not an excellent library.

Jane Austen


The Globe by Susan Ryder


Kära liIIa Hedvig, förmanade Stina, haf icke så der tokigt tal för sig, åtminstone icke så att jag hör det, ty jag är en för gammal och förståndig menniska att låta narra mig af slikt. 

— Du tror således icke heller, att jorden är rund som ett klot, utan inbillar dig säkert, att den är platt som en pannkaka, sade den lilla flickan leende ty den gamla tjenstepigans enfald roade henne . . . . Visst är jorden platt svarade Stina med öfvertygad min. Huru skulle vi annars kunna gå på henne. - Rund som ett klot! . . . Ha! ha! ha! det der är lika sannt, som att stjernorna äro verldar. varifrån har Hedvig fått sådana der galenskaper? det vore roligt att veta. 



”Historisk novell” kallade Wilhelmina Stålberg sin bok om Hedvig Charlotta Nordenflycht, varifrån jag hämtat ovanstående citat. En intressant bok för den som uppskattar ett blommigt och högtravande språk — men vill du lära dig något om Hedvig Charlotta Nordenflycht, så rekommenderar jag dig att välja en modernare bok. 




Istället faller mitt första val på en bok som passar dagens tema bättre ”One Hundred Proofs That the Earth Is Not a Globe”, av William Carpenter. En man som skrev och föreläste, inte bara om sin ”pannkaksteori” utan också om hypnos och livet efter detta.

Även om du inte orkar läsa hela boken så ta en titt på de hundra skälen till varför jorden inte kan vara ett klot. Det är nöjsam läsning:

I punkt 33 läser jag:

If the Earth were a globe, people—except those on the top—would, certainly, have to be “fastened” to its surface by some means or other, whether by the “attraction” of astronomers or by some other undiscovered and undiscoverable process! But, as we know that we simply walk on its surface without any other aid than that which is necessary for locomotion on a plane, it follows that we have, herein, a conclusive proof that Earth is not a globe.


Och vidare punkt 40:

40. The Suez Canal, which joins the Red Sea with the Mediterranean, is about one hundred miles long; it forms a straight and level surface of water from one end to the other; and no “allowance” for any supposed “curvature” was made in its construction. It is a clear proof that the Earth is not a globe.


 


Simon Evans var en brevbärare som deltog i första världskriget, närmare fem år i skyttegravar resulterade både i fysiska och psykiska skador, dessutom skadades han av senapsgas, som började användas 1918.

Väl tillbaka i England tillbringade han flera år på sjukhus och konvalescenshem, oförmögen till arbete. Men 1926 fick han chansen att bära ut post i det lantliga Shropshire. 

Där blev han kvar i 14 år och hans dagliga runda på 28 km, gav honom stoff för de artiklar och böcker han kom att skriva.

Round About the Crooked Steeple 




Det är åratal se’n jag läste Sherlock Holmes, och nu kunde jag inte motstå frestelsen att återuppliva bekantskapen, när den perfekta titeln dök upp: ”The Adventure of the Red Circle” av Conan Doyle.

Inte en av hans bästa berättelser, men en stunds förströelse bland hästdroskor och sköna damer i London.


Jag hittar två böcker som heter ”The Merry-go-round”, den ena av Carl Van Vechten, och den andra av W. Somerset Maugham. De verkar lovande, men jag har inte hunnit fördjupa mig i någon av dem än.



Häromdagen slumpade det sig så att ett nyhetsbrev som jag prenumererar på, skrev om ”The Ups and Downs of 'Carousel' and 'Carousal'

Around and around we go” — intressant prat om etymologin av de två orden.


14 kommentarer:

  1. intressant igen, Hedvig Charlotta Nordenflycht läste jag på universitetet, kanske finns nån bok av henne i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Visst är Hedvig intressant, men det krävs tid, lugn och ro för att läsa henne. Litteraturbanken har mycket av henne.
      Margaretha

      Radera
  2. Verkligen underhållande läsning, din Tisdagstrio. Alltid böcker som jag aldrig har hört talas om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Så bra att jag kan visa på sådant du inte tänkt på — för visst är det stor del av nöjet med trion; att vi ska lära oss något nytt.
      Margaretha
      0

      Radera
  3. Jag är så glad att du är tillbaka i bloggvärlden, med de för dig så typiska bokinlägg! Nu hoppas jag att du orkar fortsätta att dela med dig av dina godbitar.
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna,
      Jag gör så gott jag kan — och hoppas på det bästa.
      Margaretha

      Radera
  4. Jag har nyss börjat läsa Round About the Crooked Steeple, charmig!
    Min syster bor granne med en knäppgök som påstår att jorden är platt, jag tycker han är läskig.
    När jag var i yngre tonåren älskade jag sherlock holmes och önskade mig alltid hans böcker. Ska läsa den här, jag minns inte om jag läst den tidigare.
    take care!
    love,
    debbie

    SvaraRadera
  5. Debbie,
    Glad att jag kan ge dig nya tips!
    Att bo granne med en fanatiker tycker jag känns lite oroligt — jag hoppas att han är ofarlig.
    Mitt förhållande till sherlock liknar ditt. Jag upptäckte honom tidigt och slukade allt jag kom över, om honom.
    Margaretha

    https://bastmattan.blogspot.com/?m=0

    SvaraRadera
  6. Ja herregud, folk i Oceanien bara dråsar av planeten jämt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bokdivisionen,
      Ja, kära tid vilka besvär vi ställs inför. Väljer vi att slå ned våra bopålar på ett klot får, vi här i norr, ett fasligt schå att klamra oss fast vid något, för att inte kana av.
      Väljer vi pannkaksvarianten får vi se upp så vi inte drullar över kanten.
      Margaretha

      Radera
  7. The Adventure of the Red Circle blir jag sugen på att läsa! Gillar Sherlock Holmes. En merry-go-round var ju ett bra exempel till trion!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      Tror vi är många som gillar Sherlock Holmes. Jag har förstått att många hittade till honom tidigt i livet — vilket förmodligen kryddar läsningen med en gnutta nostalgi.
      Det finns också en del titlar, både på svenska och engelska, som har ordet karusell/carousel i titeln.
      Margaretha

      Radera