torsdag 25 maj 2023

Grattis Ralph!

 Jag tvingas oftare beklaga min okunnighet än känna tillfredställelse över min kunskap.

         R. W. Emerson





I dag är det 220 år sedan Ralph Emerson föddes.

En intressant person vars böcker och tankar fortfarande är värda att beaktas.

Du hittar många av hans böcker hos Gutenberg

En del av hans böcker är översatta till svenska — jag ser att adlibris har en del av dem, biblioteket borde kunna skaka fram några, även om de är förvisade till magasinen.


om amerikaner säger Emerson:


Vi öder bort oss med ombytlighet; ivern att inte missa något. Den amerikanska talangen förvandlas till löv, parasiter, klängväxter, mischmasch. Luften tung av vallmo, imecillitet, förskingring, tröghet.

Jag utvidgar anmärkningen till att gälla alla amerikanska begåvningar, till och med Webster — alla saknar nerv och sting. 

Vår dygd löper i en rännil; aldrig översvämning. Det vore skönt att få se invånarna i Boston och Massachusetts i rörelse som en våg av lite generositet; galna efter kunskap, efter musik, filantropi, umgänge, frihet, konst… Men, som doktorn sa när jag var pojke: ”Ni saknar tåga”. 




4 kommentarer:

  1. Ja, utan tåga ändrar man inte på någonting. En intressant person som jag tror att jag inte har blivit bekant med tidigare. Om så, så är det här hos dig isåfall. Googlade på imecillitet, men kom på att det nog saknas ett b. ?
    Ha det gott Margaretha!
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin, den första,

      Ty än den tågan finns af gamla Göther qwar
      diktade gamle Olof Strand, 1763 (som jag inte vet mycket om).
      Och det är kanske lättare att dikta om tåga, än att odla den man förhoppningsvis har.
      Har inte haft tillräckligt med tåga för att gå in och bättra på min stavning — inte än i alla fall. Istället njuter jag av allt som blommar och kvittrar.
      Margaretha

      Radera
  2. "... till och med Webster"! Där var han väl ändå lite orättvis? Språkvetaren Noah Webster (som han väl syftar på?) verkar ju både haft tåga, uthållighet och kunskaper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin, den andra,
      Även jag tog för givet att det var Noah som avsågs, och blev lätt upprörd.
      Till honom vänder jag mig ofta flera gånger om dagen — tog en bild av honom, där han står staty i Boston, framför en byggnad som jag inte längre minns vad den rymde.
      Njut nu av denna ljuva tid!
      Margaretha

      https://bastmattan.blogspot.com/?m=0

      Radera