måndag 29 maj 2023

Den gode, den onde och den fule

 handlar det om i dag.

Hos Ugglan & boken hittar du länkar till dem som har läsförslag på detta tema.

 



Evil under the Sun”, av Agatha Christie är den bok som först kommer för mig. Jag tror den heter ”Mord på ljusa dagen” på svenska. 

Du hittar den hos InternetArchive. 

Tyvärr har den lättnavigerade sidan med alla Dame Agathas titlar försvunnit, eftersom InternetArchive är inblandad i en rättslig tvist, om rätten att låna ut e-böcker. 

Men den finns där, om än i ett mer svårläst format — men inte så svårläst att den bör avhålla dig från att läsa den där.


Om julen blir världen så god” ingår i Anna Wahlenbergs novellsamling ”Interiörer. Skisser”, och är en tidlös berättelse som är värd att begrunda.


Anna Wahlenbergs började sin författarbana med att skriva  om aktuella företeelser i samhället — ofta om kvinnans situation och ofrihet i relation till mannen, och hur kvinnors bristande utbildning gjorde dem beroende av en man. Men hon skrev så mycket mer, förutom några novellsamlingar skrev romaner, och kom att bli en framgångsrik dramatiker, översättare och barnboksförfattare.

Det är först nu på sistone som jag upptäckt att det var hon som skrev ”Anders nya mössa”, en av mina favoritsagor, som fanns i ”Min Skattkammare, del 2”.



Till min stora förvåning såg jag att det fanns fler böcker med ful i titeln, än jag kom ihåg. 

Jag började med att plocka fram ”The Adventures of an Ugly Girl”, för att friska upp minnet, men behövde bara läsa ett kapitel för att minnas att det är en rätt trälig askungesaga, med alldeles för många förvecklingar innan boken är slut. Då är Sigge Starks ”En ful flucka” att föredra’— den är åtminstone relativt kort.


Men jag gillade P. G. Wodehouses ”The Romance of an Ugly Policman”, som ingår i ”The Man with Two Left Feet, and Other Stories”. Som jag sagt tidigare, så uppskattar jag Wodehouses noveller, medan jag tycker att hans romaner, med sina lustigheter, ofta är sega.




18 kommentarer:

  1. bra tips, tänker inte alltid titlar på engelska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Utbudet blir onekligen större om man inte enbart håller sig till böcker på svenska.
      Margaretha

      Radera
  2. Jag har aldrig läst något av Wahlenberg, blir nyfiken. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maria,
      Ta en titt på hennes böcker och-element se om hon är något för dig — jag tycker mycket om hennes böcker.
      Margaretha

      Radera
  3. Olästa av mig. Blev påmind om en annan brittiska polishistoria, tack för det!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimakteriehäxan,
      Det finns mycket att välja på om man vill ha brittiska polishistorier eller deckare.
      Margaretha

      Radera
  4. The romaner of an Guly policeman är en lockande titel. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Ingen klassiker, men väl värd att ägna en stunds uppmärksamhet.
      Margaretha

      Radera
  5. Även om jag läst alla Christies böcker händer det att jag av någon anledning får lust att läsa om en särskild av hennes böcker. Som nu när jag inte kommer ihåg vem som är mördaren i Evil under the Sun.
    Det var länge sedan jag läste Wodehouse, men minns att jag gillade Jeeves i tonåren.

    Wahlenberg ska jag absolut titta närmare på, hon låter intressant.

    Hörde om de dåliga nyheterna
    Tänker på dig.
    Kramar
    Elsa


    SvaraRadera
    Svar
    1. Elsa,
      Ja, Christie håller för omläsning vara det inte blir för ofta.
      Jag tror du skulle gilla både Wahlenberg och Wodehouses noveller.
      Något skumt här, ibland ser din kommentar ut som ett kodat meddelande, för att vara helt normalt lite senare — bortsett från att den inte länkar till dig, utan mig. Det hände ibland för flera år sedan men det var länge sedan nu!
      Mm, mycket värre kunde det inte vara.
      Margaretha

      Radera
  6. Det är ju nästan så man kan ta med en Agatha Christie bok oavsett temat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotten,
      Lägger man till Shakespeare och bibeln så har man en trio för varenda tisdag!
      Margaretha

      Radera
  7. Noveller av Wodehouse är kanske något för mig. Har nog bara sett teveserien - gillar allt med Stephen Fry.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uggkanoboken,
      Det finns en hel del att välja på, så det är bara att dyka ner bland hans noveller.
      Margaretha

      Radera
  8. Har inte läst någon i din trio men amdra av Christie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cinnamom,
      Då kan du glädja dig åt att du har några olästa Christie att se fram emot.
      Margaretha

      Radera
  9. Rolig tolkning av temat med "Om julen blir världen så god".

    SvaraRadera
  10. Jag borde läsa mer Agatha Christie, känner jag.

    SvaraRadera