tisdag 16 maj 2023

Sten-sax-påse

 Dagens tema är ”sten-sax-påse”, hos ugglan & boken hittar du länkar till bloggare som delta’ i tisdagstrion.

Kitsune-ken was a popular Japanese rock paper scissors variant. From left to right: The hunter (ryōshi), village head (shōya) and fox (kitsune).

Visst har jag lekt ”Sten-sax-påse” några gånger, då mest som tidsfördriv, ofta under korta väntetider. Men att det det är en asiatisk lek med anor från Mingdynastins tid (1368-1644), hade jag inte en aning om, inte heller att det anordnads världsmästerskap i leken — eller kallas det spel?

Eller att det är en lek som ibland nämns i böcker, till exempel i Ian Flemings ”You Only Live Twice”: 


”Last game! The two contestants looked at each other. Bond’s smile was bland, rather mocking. A glint of red shone in the depths of Tiger’s dark eyes. Bond saw it and said to himself, “I would be wise to lose. Or would I?” He won the game in two straight goes, blunting Tiger’s Scissors with his Stone, wrapping Tiger’s Stone with his Paper.”


Mina tre böcker har inte ett dugg med sagda spel göra — inte annat än att de är tre lättlästa böcker, som alla passar som tidsfördriv.

Det slumpade sig så att alla tre böckerna handlar om tre detektiver, i ett fall snarare en detektivbyrå.



Min första tanke, när jag såg vad veckans trio ska handla om, var att ”Agaton Sax klipper till”, är en självklar kandidat. Den första boken, av elva, om den extremt språkbegåvade Agaton från Byköping, som iklädd plommonstop och mustasch à la Hercule Poirot, löser alla brott som kommer i hans väg. 

Nils-Olof Franzén skrev böckerna mellan 1955 och 1978.





Nästa deckare är två, far och son Jennerton & Co., och så heter boken:”Jennerton & Co.”, en bok med tio noveller, som alla handlar om Gerald Jennerton och hans far. Titelnovellen heter ”Three Birds With One Stone”.

Om min aningen kluvna inställning till Oppenheim, har jag skrivit flera gånger tidigare.



Och slutligen min favorit deckare, Lord Peter. I ”A Treasury of Sayers Stories” hittar du 24 noveller av Dorothy Sayers, jag valde ”The Fantastic Horror of the Cat in the Bag”.

I bokens öppningsscen får vi veta att två motorcyklister kör fort, för fort, på en landsväg, och vi får veta vilka sorts motorcyklar det rör sig om. Jag vet inte mycket om motorcyklar, men litar till Dorothys sakkunskap, hon körde själv en, och hade de kunskaper som behövdes för att fixa haverier på öde vägar. Något hon nyttjade i sina böcker där det förekommer alla slag motorproblem.

Har du inte tillgång till en ”handfast” bok, så finns den hos FadedPage. 


A Treasury of Sayers Stories 



The Old Man's Bag” låter ju som en perfekt bok för dagens trio — och det är den kanske fast jag inte har det rätta tålamodet för den här sortens böcker — men jag kan inte låta bli att avsluta med en bild från boken.



  





12 kommentarer:

  1. jo, japan och papper hör ihop, Dorothy L. Sayers noveller vill jag läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Ja, de kan verkligen det där med papper, japanerna. Inte bara papper förresten, de är lika innovativa när det kommer till tyg.
      Sayers hör ju till de författare som går både att köpa, låna och läsa på nätet.
      Margaretha

      Radera
  2. Det är klart att Dorothy S ska vara med! Tror inte att jag läst den här novellen så jag har laddat ner boken,

    Jag är också lite kluven till Oppenheim, och Jennertons har jag aldrig hört talas om, det får bli efter Lord Peter.

    Och Agaton har jag missat helt, ska undersöka om det kan vara något för barnbarnen, har en åttaåring som man får bända loss från böckerna. Tror du den skulle passa honom?

    Himmel så svårt det är att kommentera idag!
    Debbie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Är gossen det minsta lik Linda, så kan jag tänka mig att Agaton passar honom — kom att tänka på att han kanske skulle gilla Humpe och Stumpe böckerna också.
      Ja, jag har också haft problem med att kommentera i flera dagar.
      Margaretha

      Radera
  3. Skulle gärna läsa den där novellen av Dorothy Sayers.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Det är bara att sätta igång!
      Margaretha

      Radera
  4. Spännande bakgrund om sten, sax, påse - visste inte heller att leken hade så gamla anor. Agaton Sax fick ganska snabbt en plats i min trio också. Dorothy L Sayers vill jag läsa mer av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglan & boken,
      Ja, jag säger som tidigare, gör det! Tack och lov är det inga problem med att hitta hennes böcker.
      Margaretha


      Radera
  5. Så lärde jag mig någonting idag igen om sten-sax- påse och Japan. Japan och papper känner förstås. Agaton känner jag igen men jag vet inte varför; har jag läst någonting eller har jag läst om Agaton här hos dig tidigare? Det är frågan det :)
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Nej, jag tror inte att jag skrivit om Agaton Sax tidigare, men det är nog ett namn som fastnar, så det räcker nog att du läst eller hört namnet i förbifarten.
      Margaretha

      Radera
  6. Jag tror faktiskt aldrig jag har läst Agaton Sax, hur jag nu har lyckats missa det. Sayers har jag bara läst en bok av, men länge tänkt att jag borde läsa fler.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Scylla,
      Det är ju inte för sent att läsa Agaton nu!
      Och att läsa Sayers är alltid rätt.
      Margaretha

      Radera