tisdag 13 december 2022

Lussemorgon

”Häll säj i och lägg säj i å dôpp, han, Hans lelle — d’ä hômmen väl unt”, sade den heliga Lucia och hennes ögon skeno av 

överjordisk beskedlighet. ”Här har han saffransbrö — här har han sockerkranser — här har han kringler — ät han, gulle lelle!”

     ur Gustaf Frödings läsvärda novell ”Lusse”




Till Lussefesten.


I natten darra

de kalla väder.

Steg hör jag knarra

på vindens bräder:

i hvita kläder

stod herrgårdsflickan,

med vaxljuskrona kring håret fäst,

nyss vid mitt läger och räckte brickan

lugnt i sin renhet åt yrväckt gäst.


Nu upp till gamman

i mörka tider!

Med tjärvedsflamman

Lucia skrider

i däld och lider.

I dörren gläntar

med morgonglöggen min muntre värd

och bringar bud, att ung dottern väntar

sin late körsven till festlig färd.


I tidig vinter

re’n snön är fallen,

och foten slinter

på frusna vallen,

och hvit står tallen

som silfverstaken

för månens prunkande högtidsljus,

och stjärnbloss brinna högt öfver taken

på djurens fållor och mänskors hus.


Och släden redes

med fäll och täcken,

och selad ledes

från klöfverhäcken

den raske skäcken.

Med fröjd vi glida

igenom sofvande skogars skjul.

Ur hufvan tindrar det vid min sida

som morgongryning till härlig jul.


          Erik Axel Karlfeldt

4 kommentarer:

  1. Tack för ett Fröding-citat jag inte känner igen!!!

    SvaraRadera
  2. Klimakteriehäxan,
    Jag har nog bara läst en bråkdel av allt Gustaf skrev. Den här berättelsen hittade jag på Litteraturbanken i hösts, när jag snokade runt där.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Karlfeldt gillar jag men det där har jag aldrig läst. Nu tar jag om det igen så har jag läst det åtminstone två gånger.

    SvaraRadera
  4. Karin,
    Karlfeldt har nog omvärderats ett antal gånger — både som person och poet — vilket inte hindrar mig från att gilla honom.
    Som sjuåring fångades jag nog mest av rytmen i hans dikter, och livslångt umgänge avslutar man inte lätt.
    Margaretha

    SvaraRadera