tisdag 20 december 2022

JUL

 en boktitel eller författare på varje bokstav är dagens uppgift från Ugglan


J


Här väljer jag författaren Jerome K. Jerome — inte för att han är en favorit. Visserligen gillar jag mycket av det han skrivit — men i små portioner.

Nu plockar jag fram hans ”My Life and Times”, och finner den så intressant att jag nog kommer att återvända till hans andra böcker.

My Life and Times

Jerome K. Jerome



Det kan väl knappast ha undgått någon att Dorothy L. Sayers hör till mina favoriter — en författare som jag återvänder till när jag behöver muntra upp mig.

Hennes ”Unnatural Death” förekommer en annan av mina favoriter: Miss Katharine Alexandra Climpson, en av de medelålders kvinnor från Lord Peters ”Cattery”, en agentur, eller snarare skrivbyrå där han anställer självförsörjande kvinnor — ger dem riktiga arbeten med löner som det går att leva på, och som han engagerar när han behöver information. 

Här iscensätter hon seanser, för att få tillgång till material, som hjälper till att lösa ett mord.

Unnatural Death


L


Jag har flera intressanta böcker, vars titel börjar på bokstaven L. Efter att förlorat mig i några av dem, bestämmer jag mig slutligen för ”Long Words Bother Me” av lingvisten Tom Burton.

Här ta’r han upp likheter, och olikheter mellan en del ord, och förklarar diverse samband — ibland råkar det vara ord jag själv funderat över, medan det andra gånger handlar om sådant jag aldrig reflekterat över.


 

12 kommentarer:

  1. passande trio, gillar Dorothy L. Sayers

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      En intressant kvinna, kunnig på så många områden. Det finns flera bra biografier om henne.
      Margaretha

      Radera
  2. Har faktiskt aldrig läst Dorothy L. Sayers, men blir sugen på att göra det genast! Kände bara till Three Men in a Boat av Jerome. Tänk så mycket intressant det finns att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglanochboken,
      Gör det! FadedPage, har många av hennes böcker.
      Börja med hennes deckare, där Lord Peter löser alla problem.
      Se’n kan du se vad du tycker om Jeromes andra böcker.
      Margaretha

      https://bastmattan.blogspot.com/?m=0Ugglanochboken,
      Gör det! FadedPage, har många av hennes böcker.
      Börja med hennes deckare, där Lord Peter löser alla problem.
      Se’n kan du se vad du tycker om Jeromes andra böcker.
      Gillar man att läsa finns det läsgods, både för det här livet, och några till. (Men vad gör folk som inte läser?).
      Margaretha

      Radera
  3. Jerome k Jerome har jag aldrig läst, men någon gång ska det ske. Dorothy Sayers tycker jag också mycket om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Gutenberg har rätt många av Jeromes böcker — både noveller och längre böcker — du kan välja och vraka.
      Se’n kan du koppla av tillsammans med Dorothy.
      Margaretha


      Radera
  4. Tre okända böcker för mig. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena,
      Både Jerome och Sayers finns ju på nätet, så du kan se efter om de skulle passa dig. Burton får du nog vända dig till en bokhandel för att få tag på.
      Margaretha

      Radera
  5. Oj, oj hur ska man hinna läsa alla spännande böcker du tipsar om. Den där "Long Words Bother Me" låter ju högintressant! Och så ser jag att du inte riktigt har accepterat att man ofta(st) numera skriver tar, i stället för tager, eftersom du skriver ta'r. Intressant! Språkränderna från skolan går aldrig ur, eller hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och så måste jag ju lära mig hur man kommenterar här, för annars blir jag anonym.

      Radera
    2. https://bastmattan.blogspot.com/?m=0

      Radera
    3. Anonyma Karin,
      Blogger är inte särskilt användarvänlig — jag är ofta frestad att ge upp, både när det gäller bloggandet och kommanterandet.
      Som nu, jag skrev ett svar, men av någon anledning (eller förmodligen utan någon som helst anledning) kom bara min adress med.
      Jag skulle hinna läsa minst en extra bok i veckan, om jag gav så mycket som flyger och far i blogger. För precis som du, begriper jag inte hur jag ska hinna läsa allt jag vill läsa.
      Jag tror inte att skolan satte så värst djupa spår hos mig — har sett att min stil (sic) har förändrats en hel del under årens lopp, och jag förstår inte riktigt när och varför.
      Margaretha

      Radera