söndag 11 december 2022

Helg med Gutenberg

 


Det ska ju vara en hemstickad tröja i år — så vad passar väl bättre än att studera stick- och virkmönster från 1966 — och kanske väcka nostalgiska minnen till liv.

För mer 60-tal än så här, tror jag inte går att leta upp.

Jag har ingen aning om huruvida man fortfarande använder hårspray — men om så skulle vara fallet, tvivlar jag på att någon skulle komma på tanken att virka ett fodral till burken.



Till samma slags arbeten får man väl räkna fodral till asken eller burken med pappersnäsdukar/servetter. Kanske har den sortens ”tåvärmare” aldrig varit lika populära här som i Staterna. 



Har du alltid längtat efter en ”Crocheted Bun Cozy”  så hittar du ett mönster i det här häftet.



— A dainty cozy for buns or rolls, that folds flat for storage.


Vid de sällsynta tillfällen jag serverar varma småbröd, har jag klarat mig bra med att bädda ned bullarna i en korg fodrad med ett par servetter. Och så får det nog bli också i framtiden, för jag inser när jag läser mönstret, att jag skulle hinna läsa flera böcker, på den tid det skulle ta’ att knåpa ihop bullfodralet.



Book No. 168: Bazaar Crochet and Knit 

Author:  Coats and Clark, Inc. , 1966 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar