söndag 18 december 2022

Grattis Paul!

 

Paul Klee 

18 december 1879 – 29 juni 1940


I jordelivet är jag egentligen inte bofast. Jag känner mig lika hemma ibland de döda som bland de ofödda. Något närmare skapelsens hjärta än brukligt är. Och ändå långt ifrån nära nog. Utstrålar jag värme? Kyla?? Bortom all glöd är detta omöjligt att fastställa. Jag är frommast på avstånd. I jordelivet emellanåt något skadeglad. Det är nyanser av en och samma sak. Svartrockarna är helt enkelt inte fromma nog att se det. Och de tar en aning illa upp, de skriftlärda.

  från katalogen till Klees första stora separatutställning





Little Painting of Fir-Trees 1922


Red Balloon, 1922



Moonshine


With Rainbow


Die Engel



Läs vad The Metropolitan Museum of Art skriver om Paul Klee

2 kommentarer:

  1. Genial ängel! Jag tycker om allt du visar av honom! Trevlig fjärde advent! :)

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Det är en period i konsten som jag är mycket förtjust i.
    Ha det så gott!
    Margaretha

    SvaraRadera