söndag 28 juni 2020

Om läsning och vänner


“There is no surer foundation for a beautiful 
friendship than a mutual taste in literature.”
                                 
P.G. Wodehouse


Nej käre Pelham Grenville (eller Plum, som du föredrog att bli kallad), jag håller inte med dig ― vore den litterära smaken avgörande i val av vänner, så skulle många av mina närmaste vänner trilla bort. Precis som det finns de vars boksmak sammanfaller med min, och som jag uppskattar att diskutera böcker med — men det är allt, när vi tröttnat på bokpratet så skulle vi inte ha mycket mer att säga varandra.
Jag som kan stå ut med (till en viss gräns) sliskiga och svamliga böcker bara språket är gott och jag lär mig något jag inte visste tidigare. På sistone har min läslust inte frodats, jag har bläddrat lite förstrött i en mängd böcker, för att se om de innehåller några godbitar. Hittar jag inget i första kapitlet så klickar jag mig vidare, men i George Manville (nästan lika illa som Pelham) Fenns "The New Mistress", från 1891, hittar jag alldeles i början av boken: "Hazel Thorne kissed the stiff stately-looking lady in the stiffest of widow’s weeds", visst förstod jag vad som avsågs — och att ett ord har mer än en betydelse är ju inte ovanligt  men varifrån kom denna ovanliga innebörd av weeds?
Så här förklarar Online Etymology Dictionary saken:


Weeds and Stones, Shoreham-by-Sea, West Sussex, 1958 
 Anthony R. Cooke

weeds (n.)
"garments" (now surviving, if at all, in widow's weeds), plural of archaic weed, from Old English wæd, wæde "robe, dress, apparel, garment, clothing," from Proto-Germanic *wedo (source also of Old Saxon wadi, Old Frisian wede "garment," Old Norse vað "cloth, texture," Old High German wat "garment"), probably from PIE *wedh-, extended form of root *au- (3) "to weave." Archaic since early 19c.

2 kommentarer:

  1. har jag hört det så har jag glömt det. intressant!
    igår frågade min dotter varför man säger for land's sake. jag skickade henne till din matta, både barnen och barnbarnen har förstått att det är mycket jag inte kan!
    love

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Gott att veta att det finns fler än jag, som inte kan allt! (bara nästan allt)
      Kom att tänka på Matthias, när jag läste ditt inlägg, vi hade tyska i samma grupp - en gång när vi redovisade våra hemuppgifter så fick han flera anmärkningar, för sina grova fel.
      Det här ska morsan få för, sa han, en mamma från Tyskland.
      Det är inte alltid infödingar vet bäst, vilket kan leda till sura och spydiga kommentarer.
      Margaretha

      Radera