lördag 20 juni 2020

Att somna sin kos

läser jag att man kunde säga förr i världen, "somna på saken" kunde man också säga, vilket innebar att man utförde något på ett slappt och likgiltigt sätt.  
SUSSA hör väl till de ord som jag betraktar som barnspråk och inte har betraktat som ett riktig ord  men det finns med hos SAOB, så jag får väl erkänna det som riktigt. I ett av exemplen så får jag veta att man kan säga "sussa frukost", alltså "ta sig en lur efter frukosten, sova på frukosten". Jag förmodar att det var på den tiden man liksom danskarna avser vad vi nu för tiden kallar lunch  visserligen kan jag sova alla tider på dygnet, men att sova en stump direkt efter morgonmålet, försöker jag att undvika.

Open Air Breakfast, 1888 

Men oavsett vid vilken tidpunkt på dygnet man intager sin frukost så kan det ju vara smart att få den serverad i hängmattan, så att man bara behöver sluta ögonen och falla i sömn, så snart man svalt sista tuggan.  


4 kommentarer:

  1. spännande att lära sig nya uttryck, men det kanske inte är så klokt använda dem, om de man pratar med inte är ordnördar.
    love,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Nej alla är inte lika galna som du och jag - man får välja sina offer noggrant.
      Margaretha

      Radera
  2. Sova middag, sa vi och då handlade det alltså om middag som i mitt på dagen. Min pappa lade sig alltid för att sova middag mellan halv två och tio i två, sen gick han ner och jobbade vidare i snickeriet. Jag föreställer mig att det kan ha bidragit till att han blev nästan 94 år och var pigg och stark till de allra sista dagarna av sitt liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Även jag sover mitt på dagen - försöker begränsa det till ett tillfälle - och är övertygad om att det är bra.
      Margaretha

      Radera