söndag 8 oktober 2017

I dag för 80 år sedan

Jag googlad och fick lära mig att det är vad man kallar platinabröllop.
Tyvärr finns inga tillgängliga foton av Harriet Vane och lord Peters bröllop, så håll till godo med en fiktivt bröllopsbild  också det från 1937.
Nu kan man ju fråga sig hur vi vet när Harriet och Peter gifte sig — jo, av den enkla anledningen att Peters mamma, the Dowager Duchess of Denver skrev om det i sin dagbok:

8 October. — Peter's wedding-day. Too exhausted to do more than put down that it all went off very well. H. looked genuinely lovely, like a ship coming into harbour with everything shining and flags flying at wherever modern ships do fly flags — Peter terribly white, poor darling, like the day he had his first watch, and could hardly bear himself for fear it would come to pieces in his hands or turn out not to be real, or something — but he pulled himself together to be specially nice to all the guests (believe if he were in Inquisition he would exert social talants to entertain executioners).
... Got back to Town at 5.30 (Peter's face a study when he realised he had to go 60 miles over crowded roads in a closed car with somebody else driving! — but one really couldn't let him drive H. back in an open Daimler, all in wedding-garments and a top-hat!).... Got them smuggled out of the house at a quarter to 7 —  Bunter was waiting for them with the car on the far side of the Park...
11 p.m. Hope all is really well with them — must stop nowand try to get some sleep or shall be a rag in the morning. Find The Stars Look Down not quite soothing enough for a bed-book — will fall back on Through the Looking-Glass.


Detta går att läsa i den mycket läsvärda boken "Busman's Honeymoon", av Dorothy Sayers — utkommen 1937.



4 kommentarer:

  1. Underbara Sayers! Jag älskar hennes böcker, och är lite avundsjuk på Harriet som fångade lord Peter. Men jag ska inte klaga, min Peter är jättebra.
    Kul att få veta när de gifte sig, det hade jag ingen aning om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kajsa,
      Han var nog charmig, den gode lorden, men det vete 17 hur rolig han var att leva med.
      Har förresten sett ett foto på den mannen som lär ha varit en förebild till Peter - ingen snygging!
      Margaretha

      Radera
  2. Jag håller med Kajsa, Sayers är fantastisk. Nu får jag lust att läsa om alla böckerna, jag kanske börjar med Busman, alla böckerna är så bra att jag inte vet vilken som är bäst. Förslag?

    Kör försiktigt och lycka till!!
    många kramar från Mette
    som tänker på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Alla hennes böcker är så bra, att man kan bara blunda och ta en ur hyllan - de tål att läsas om. Börja du med busmanm, och ta resten sen.

      Tack för tänkinga - det hjälpte.
      Margaretha

      Radera