tisdag 24 oktober 2017

Första stegen

på livsvandringen.
 Visst är det irriterande när man hittar intressanta målningar på nätet, och det saknas information om såväl konstnären som motivet! Det är en av anledningarna till att jag sällan rör mig på Pinterest, för där tycks det vara mer regel än undantag, att bara visa bilderna.
Målningen ovan tycks vara en detalj av en större målning, men det är allt jag lyckats lista ut. Det som fångade mig var den fiffiga gåstolen  den förefaller att vara tämligen stabil, såvida ungen inte försöker gå nedför en trappa.
Noelle's First Steps, 1897 

 När jag letade efter vem som kunde ha målat den översta målningen hittede jag ytterligare bilder med liknande motiv - men nu med välkända upphovsmän.
Learning to Walk 

A Child Being Taught to Walk
 Rembrandt Van Rijn

2 kommentarer:

  1. Håller med om att det är trist när man inte skriver vem som målat tavlan!
    De andra tre är ju som du säger välkända, men den översta känner jag inte till. Men gåstolen är jättesmart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. kolja,
      Jag har använt alldeles för mycket tid för att leta efter den okända bildens upphovsman - men än så länge har det inte gett napp.
      Margaretha

      Radera