söndag 1 oktober 2017

Fler bannlysta böcker

Lesendes Mädchen
Emil Rau 1858 - 1937

Tro det eller ej, men faktum är att elfte upplagan av "Merriam Webster Dictionary" rensades ut från hyllorna i Menifees skoldistrikt i södra Kalifornien. Orsaken

Jo, ordboken hade en kort definition av ordet oralsex.

En annan bok som även den drabbades av arga vuxna, och det fler gånger, är en av mina favoritböcker, "Charotte's Web" av E. B. White. (Låter titeln bekant? jag har skrivit om både boken och dess författare flera gånger).
   In 2006, some parents in a Kansas school district decided that talking animals are blasphemous and unnatural; passages about the spider dying were also criticized as being “inappropriate subject matter for a children’s book.”
Och det är bara en av orsakerna, du kan läsa fler här.

6 kommentarer:

  1. Först trodde jag det var du på bilden!
    Charlotte har alltid varit hos oss. Nu är det barnbarnen som älskar den.
    Obegripliga val, när det finns så mycket annat som borde förbjudas!
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Skulle vara frisyren då.
      Jag har rannsakat hjärta och njurar, och funderat över vad jag eventuellt skulle förbjuda. I teorin tror jag inte att jag skulle förbjuda något - men man vet ju aldrig.
      Jag lever ju med mina föräldrars goda föredöme i gott minne. Jag hade ju fritt tillträde till alla deras böcker - fast "Sången om den röda rubinen" försvann ur bokhyllan...
      Margaretha

      Radera
  2. Skälen för att bannlysa böcker är alltid väldigt underliga, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      Ja, bara tanken är märklig - fast naturligtvis skulle jag vilja rensa ut böcker som förhärligar krig och nazism.
      Så kanske är jag inte bättre själv.
      Margaretha

      Radera
  3. sååååååå amerikanskt, jag är inte det minsta förvånad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Du är luttrad - naturligtvis borde man inte bli förvånad.
      Margaretha

      Radera