torsdag 26 oktober 2017

Höstliga tankar

 Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
                                          Albert Camus

The Birch Wood, 1903
Gustav Klimt 

Nog verkar det som om Albert Camus och  Erik Axel Karlfeldt tänkte i ungefär samma banor.

Höstens vår 

Nu är den stolta vår utsprungen, 
den vår de svaga kalla höst. 
Nu blommar heden röd av ljungen 
och hvitt av liljor älvens bröst. 
Nu är den sista visan sjungen 
av sommarens kvinnligt veka röst; 
nu stiger uppför bergens trappa 
trumpetarn storm i dunkel kappa.

Nu äro alla drömbarn döda 
som födts ur vårens sköra lek - 
likt buskens rosentyll, den röda, 
som första skumma natt gör blek. 
Men alla starka känslor glöda 
som snårens nypon, kullens ek 
och hviska varmt i frost och nordan 
om gyllne mognad och fullbordan.

Min sång flög drucken kring det bästa 
av färg och doft i ängars ljus, 
och det var ljuvligt nog att gästa 
de många hjärtans honungshus; 
nu vill jag, mätt på sötman, fästa 
min boning långt från lust och rus 
och hvila under fasta bjälkar, 
ej under lösa blomsterstjälkar.

Väl mig, då lekens minnen tvina, 
att du var allvar och står kvar, 
att ingen sol behövs att skina 
vår kärlek varm i svala dar! 
Hör, himlens hårda väder hvina 
sin högtidshymn för trogna par. 
Vi le, när jorden reds och darrar; 
vår lyckas hus har goda sparrar. 
                               Erik Axel Karlfeldt 

6 kommentarer:

  1. Den är så vacker, dikten. Karlfeldt han kunde han.
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      han hade nog sina sidor, den gode Erik Axel, men skriva kunde han!
      Fast han uppskattas ju inte i alla kretsar.
      Margaretha

      Radera
  2. Jag gillar också Karlfeldt!

    Vet du om att det inte går att ringa till dig. Inte på någon telefon. Det kommer bara en röst som säger att numret går inte att nå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna,
      Jag vet - men vet inte riktigt vad jag kan göra åt det. Det är så skumt telefonerna hänger ju inte alls ihop. Väntar tills i morgon, innan jag rycker upp mig och börjar tänka. Har några samtal jag måste ringa.
      M

      Radera
  3. Men snälla du, en telefon måste du ha! Vad händer om du blir sjuk? Lova att du fixar det i morgon!
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Har felanmält nu - en märklig historia!
      allt ordnar sig.
      Margarethae

      Radera