måndag 29 december 2008

Resajkeld bredd — ö bredd tåk

svar på några brödfrågor
0
En återvunnen limpa — lite för
skogaholmig i konsistensen, men god.
0
Det har ramlat in en del kommentarer och mejl om bakning. Jag ska svara efter bästa förstånd (sic).
När jag misslyckas med ett bröd så skär jag det i småbitar och fryser eländet. Kvällen innan jag ska baka ta'r jag en näve eller två (2-3 dl) av det begagnade brödet och lägger i ca ½ l vatten.
Nästa dag värmer jag upp gröten, som det nu har blivit, till rätt temperatur och pytsar i mjöl och jäst tills jag har en bra deg. Anna-Lena, du kan använda det receptet du brukar ha — men håll igen på mjölet, ta' lite åt gången tills degen har rätt konsistens. Svårare än så är det inte. Gör på samma sätt med matrester, gröt är utmärkt likaså baljväxter, soppa, potatis och rotsaker.

Kattis frågade om degspad. Egentligen kan du använda vad som helst — jag har bakat på överbliven näringsdryck och glögg. Öl har en del — det är en smaksak om man gillar det.
Mjölk ger ett finporigt bröd och skorpan blir mjukare än med vatten.
Yoghurt & fil ger en aning syrlig smak, fast alla inte känner det.
Personligen använder jag bara vatten, dels för att jag tycker det blir bäst men också därför att jag tycker att det är ett syndigt slöseri att använda mjölk med tanke på att det går åt 1000 l vatten för att producera 1 l mjölk
.


1 kommentar: