fredag 5 december 2008

Om ett korrumperat Indonesien

Det här brevet kom från min väninna Ann-Britt igår.


Jag har nyligen besökt Borneo som de flesta av er vet och bland annat intervjuade jag Tony Wong som sitter i fängelse i Ketapang, Kalimantan, den del av Borneo som tillhör Indonesien. Jag infogar en karta över Borneo här nere så ni kan få en överblick över hur det ser ut. Ketapang ligger strax söder om de två öarna vid Kalimantans västkust vid tippen som sticker ut. TW har jobbat med timmer en längre tid och har själv ett skogsbolag men efter att han blev alltmer upprörd över den illagala handel som pågick rapporterade han vad han sett till polisen. Han rapporterade att bolaget ALAS KUSUMA illegalt avverkat inne på en av TWs egna sessioner plus att de avverkat inne i det skyddade skogsreservatet Mount Lawang. Men som vi vet så är Indonesien väldigt korrumperat och därför hände inget med TWs anmälan. Men TW gav sig inte utan lyckades få reportrar från indonesiska METRO TV att komma till Kalimantan och göra en dokumentär om den illegala handeln. Och det var en omfattande verksamhet det handlade om, med enorma mängder virke som transporterades via skepp från Kalimantan och vidare till Sarawak (den malajsiska delen av Borneo), vilket är en skandal i sig, då Indonesien har exportförbud på timmer. Efter att METRO TV visat sin dokumentär blev handeln offentlig och den nationella polisen från Jakarta kom över och undersökte saken, och konstaterade att Tony Wong hade rätt. Vilket så klart både generade och upprörde många som gjort sig en hacka på handeln. För varje båt med timmer som lämnade hamnen i Ketapang behövdes ett tillstånd, som gavs av den lokala polisen. Och som kostade pengar. Och det var flera tillstånd som behövdes på resans gång.

ALAS KUSUMA har aldrig blivit åtalade, det är ju sällan de stora grabbarna blir det, utan istället blev ett antal mindre gubbar åtalade och satta i fängelse. Plus Tony Wong! Han blev åtalad för illegal logging, ett åtal man senare släppte i brist på bevis men istället åtalade man honom för korruption! Han blev släppt i brist på bevis efter ett år, men efter tre timmar i frihet blev han haffad igen! Åtalad för sitt första åtal om illegal logging. Ack, ja. Och nu har TW fått tilldömt sig ett fyraårigt straff för detta åtal. Snacka om saker som händer bakom scenen.



Jag besökte alltså Tony Wong i fängelset i Ketapang nu i oktober och jag fick till ett foto av honom och mig tillsammans. Hur är det möjligt kanske ni frågar? Men det här är Indonesien, så det är korruption och mutor som gäller. Så behöver ni inte fråga mer...

TW för en ojämn kamp mot det korrumperade systemet och mot ALAS KUSUMA men han tänker inte ge upp. När jag träffade honom sa han att han vägrar att hålla tyst om det han vet, han vill fortsätta kampen mot den illegala handeln. Han vill att regnskogen ska bevaras och att det ska finnas ett Kalimantan för framtida generationer. Och därför skriver jag till er, för att be om lite stöd. Och det behöver inte vara särskilt krävande, jag vet att folk idag har mycket omkring sig. Men vad ni enkelt kan göra är att besöka Tony Wongs blogg
http://paktw.multiply.com så att den får registrerat fler besökare. Mycket av informationen är så klart på indonesiska men där finns också text på engelska, om ni bara skrollar ner en bit på första sidan, och flera videos har engelsk text inlagd. Myndigheterna följer vad som händer på TWs blogg och om de ser att aktiviteterna på bloggen ökar förstår de att information om hans fall sprids, och att han inte glöms bort. Ännu bättre vore också om ni skriver in något i hans gästbok, som ni hittar om ni skrollar längst ner på första sidan, på fliken Home på bloggen. Ni måste registrera er på multiply först, men det går snabbt och enkelt, ni behöver inte göra någon profil om ni inte har lust, utan endast skaffa ett namn. Och ni behöver inte skriva några romaner i gästboken, det kan räcka med ett ”Well done!”, ”Keep your spirit up” eller något annat kort och uppmuntrande. Det är guld värt för en person som sitter i fängelse att veta att folk ”därute” vet att man finns. Det är den vetskapen som gör att man kan känna en mening i det man gör. Och det är den länken som bär i tunga stunder.

Har ni sedan lust att följa vad som händer med Tony Wong och den illegala handeln kring hans fall kan ni lista er på mitt nyhetsbrev IL BORNEO via
www.sternfeldt.se/newsletter Jag kommer att följa vad som händer (har just beställt ett indonesiskt lexikon) och troligt återvänder jag till Kalimantan nästa år igen. Eftersom jag inte räknar med att alla har lust att läsa på engelska så har jag skapat ett nyhetsbrev på svenska också, vilket ni ser när ni går in på sidan.

Om ni har förslag om vad som kan göras när det gäller såväl stöd till TW som att hitta mer information om ALAS KUSUMA och den illegala handeln, så var snäll och hör av er till mig. Kanske känner ni till någon organisation som kan vara intresserad av det här fallet, eller som kan bidra med någon information. Hör även av er om det är något ni själva vill veta, kanske är det indonesisk information på TWs blogg ni inte förstår. Eller något annat.
Och skicka gärna vidare till vänner ni tror kan vara intresserade.
Varma tropiska hälsningar Ann-Britt

2 kommentarer:

  1. Nu har jag varit inne på Tony Wongs blogg och lämnat avtryck och även prenumerat på nyhetsbrevet. Som gammal Amnestymedlem känner jag starkt för sån't här.
    Tack för inlägget!

    SvaraRadera
  2. Tack, det betyder mycket att det sprids!
    Margaretha

    SvaraRadera