lördag 28 september 2024

Veckans mening — om diktatur

 


Jag har flera gånger tänkt att jag skulle deltaga i Skriv-Roberts ”meningsutbyte”, som innebär att vi varje lördag uppmanas att presentera en mening, från boken vi läser, en mening som fått oss att hejda oss och tänka till.
För tillfället ägnar jag mig åt Verner von Heidenstam, som jag läst alldeles för lite av. I ”Tankar och utkast” finns det mycket att hejda sig inför och fundera över om man håller med eller ej.
När det gäller det här stycket, hoppas jag innerligt att han har rätt.

Biskop Tomas’ muntra sång om friheten är alltid uppfriskande och rolig att höra, ty i grunden äro vi svenskar ju ganska frihetskära, synnerligast när det gäller tankarnas, ordets och den personliga livsföringens frihet. Skulle det inträffa, i en stund av nöd, att också vi tvingades att samlas omkring en diktator, finge den mannen säkert inte mycket lugn nattsömn.

 

1 kommentar:


  1. Rolig utmaning, jag hittar ofta meningar som jag löser högt för familjen, eller tänker på när jag vilar. Men efter en tid har de bleknat, och jag kommer inte ihåg vem som sagt det, eller var jag läste det.
    Mette


    SvaraRadera