fredag 27 september 2024

Är du pickhågad?

  Är ordet nytt även för dig? Ett vardagligt ord enligt SAOB — ett ord som (ännu?) inte är dödförklarat, men jag hittar ingen text yngre än hundra år, där ordet förekommer.

Och hur ska ordet användas, undrar du säkert. 

 ”hågad eller intresserad (för ngt), begiven eller pigg (på ngt), angelägen (om ngt); förr äv. övergående i bet.: nyfiken; vanl. i predikativ anv.; särsk. i uttr. (vara l. bli) pickhågad på (förr äv. tillngt l. att göra ngt. ” 

säger SAOB. 


Coaching Scene 

Henry Thomas Alken


Fredrika Bremer skriver i kapitlet ”Visiter”, i boken ”Famillen H***” om hur hela familjen ger sig ut för att avlägga visiter i grannskapet. Men fram på kvällskvisten tappar vagnen ett hjul, och ekipaget välter:


Med deras tillhjelp sökte Öfversten nu, att resa upp den gamla  tunga vagnen. Men vägen bestod af djup sandmylla, vagnen hade  fallit så godt som i en grop, kusken var en invalid, betjenten en antiquitet; de ropade »Eu ... uh!» ... Öfversten allena arbetade – och vagnen kom ej ur fläcken.

Ett besök i det grå huset (den enda menniskobostad, som var  synlig) blef nu nödtvunget, och Öfversten, som var så pickhågad på detta besök och på sin »kopp thé,» att han var helt glad öfver  händelsen med vagnen, utropade: »vi måste följas åt allesammans i lust och nöd!» bjöd sin hustru armen och förde henne, med ovanlig munterhet och under komiskt skämtande, fram på den smala  vägen, som slingrade sig genom en tät gran- och tallskog och tycktes föra till det mycket omtalta grå huset.


Charron with cart wheel and apprentice. Engraving late 18th century.


I ett brev till Esaias Tegnér skrev Frans Michael Franzén den 18 november 1881 




Half-length portrait of a gentleman  Sir William Beechey



”Bäste Tegnér ! 

Just nu lemnade mig din brorsson ett exemplar af dina tal, af hvilka jag förut läst några och af de andra sett stycken i korrektur. Om jag ock icke egde förut denna kännedom af bokens värde, om den ock icke bure ditt namn, så skulle jag endast vid den bläddring, jag nyss gjorde deri, blifvit till dess läsning pickhågad, om jag får nyttja det hvardagsordet.”

1 kommentar:

  1. När jag såg ordet gick tankarna spontant till pickles. Nu vet jag bättre. Jag har aldrig hört eller läst det ordet tidigare vad jag kan minnas.

    Karin

    SvaraRadera