lördag 21 september 2024

Diversehandeln

    


Handelsboden i Vrengen  1888 

Edvard Munch


Jag läser att de äldsta annonserna i Sverige kan man hitta i ”n:r 35 för 1645 af Posttidningar.”

Så gammal är inte den annonsen jag hittade i ”Små poetiska utflykter i naturens rike (1890)”, ett litet häfte av en anonym författare.


Först trodde jag att det var ett tidigt mästerverk för Åhlén & Holm, men den postorderfirma grundades först 1899 — nio år efter det att den här versen fanns i tryck.

Jag läser mig till att melodin den ska sjungas på är ur ”Boccaccio”, en operett med musik av Franz von Suppé. Men en operett måste väl i rimlighetens namn bestå av mer än en sång, så jag trallar på, på en hemsnickrad melodi.


Annons.  Mel.: Ur Boccaccio. 


I Åhléns Diversehandel 

Fins så mycket smått och godt 

Såväl söt- som som bittermandel 

Anis, fenkol och muskott 

Lagerblad, kanel och russin 

hundra dussin 

Knappar, nålar 

: || : Kom och köp 

Hos Åhlén : || 


— Hos Åhlén fins ingefära 

Peppar, stark - och krydd - och hvit 

Lakrits, stärkelse med mera 

Mesost — svensk hvarenda bit, 

Honung, sirup, karameller 

Saft, konfekt och mirabeller 

: || : Kom och köp Åhlen : || : 


Hos Hos Åhlén fins apelsiner 

The choclad och kakao, 

Kaffe, socker af stettiner 

Lutfisk, lax och kabiljo,

Makrill, hummer och sardiner 

Och anjovis som är finer

 : || : Kom och köp 

Hos Åhlén : || : 


 Hos Åhlén fina mycket mera;

Skinka medvurst, korf och sill,

Jordärtskockor, scorzonera,

Gurkor, pepparrot och dill,

Äpplen päron, plommon rara,

Surkål — magdeburger vara. —

: || : Kom och köp 

Hos Åhlén : || 


Hos Åhlén där fina nejlikor,

Mejram, persilja också

Purjo, selleri, rättikor,

Rödbetor, rädisor små,

Capris, pickles, lök och nötter

Palsternackor, kål och rötter

: || : Kom och köp 

Hos Åhlén : || : 


Hos Åhlén där fins så mycket

Soda, såpa, tvål och ljus,

Till sex, åtta öre stycket

Fins cigarrer, där fins snus,

Blomsterfrön och hyacinter,

Sviskon, fikon och korinter

: || : Kom och köp 

Hos Åhlén : || : 


Hos Åhlén där fins citroner,

Bruna bönor, salt och mjöl, 

Ärter, gryner, maccaroner

Mjölk och grädde, potter, öl,

Smör och ägg och hvad allt heter

Säljes i litet, gram och meter

: || : Kom och köp 

Hos Åhlén : || : 


Jag är imponerad av utbudet av varor, det är banne mig större än vad min orts två butiker erbjuder.

1 kommentar: