torsdag 5 september 2024

Allt vill levas…

Autumn Crocus (Herbstzeitlose) Reinhold Max Eichler


Allt vill levas…


Själva livet hinner ingen med.

Det medium vi kalla tiden bestämmer över liv och död.

En tidlös dag där allting hunnes med och ingen blev trött.

det vore paradisets stora dag till skänks i mogenhetens klara år.


Men tiden hindrar tidlöshetens dag

och alla livets gröna ängder, sommarens gröna timmar

bli levande begravda här

emedan tiden ligger alltför nära,

med bråda missunnsamma år.

                Harry Martinson


Colchicum autumnale, from "Paintings of Flora of the Roman States
by Gherardo Cibo 

4 kommentarer:

  1. Nu måste jag börja läsa Martinsson! Han är bara ett namn för mig, och de måste jag ändra på!
    kram Debbie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Ja, gör det — du kommer inte att bli besviken!
      Margaretha

      Radera
  2. God morgon, här blommar tidlösan och jag tänker alltid på dig, och din belgiska kompis, när jag ser dem.
    Fin dikt och fin målning!
    Vem Eichler är/var, har jag ingen aning om. Och jag inser att jag inte vet så mycket om Martinson som jag trodde. Ser att Litteraturbanken har mycket av honom, så jag börjar där.
    Mette

    SvaraRadera
  3. Mette,
    Tänk att du minns henne! Vi förlorade kontakten för många år sedan, men jag tänker alltid på henne när jag ser ”nakna jungfrun” — vad du det heter i pluralis?
    Det finns förvånansvärt lite Eichler på nätet, bara tyska Wikipedia har en snutt om honom.
    https://de.m.wikipedia.org/wiki/Reinhold_Max_Eichler
    Martinson däremot, finns det en hel del av på nätet.
    Allt gott!
    Margaretha

    SvaraRadera