söndag 23 april 2023

Världsbokdagen

 

Male and female booksellers working in a 17th century bookshop 


Where is human nature so weak as in the bookstore?

    Henry Ward Beecher


Och när biblioteket skänker bort böcker är våndan lika stor, som i bokhandeln — för vart gör man av dem, när bokhyllorna redan kvider under böckernas tyngd, och bokhögarna, på golven och alla möbler, är farligt nära att tippa över.

Förresten är inte platsbristen det enda problemet — tiden är ett väl så stort problem, att hinna läsa en bråkdel av allt som lockar är bara inte möjligt. Så varför då kånka hem alla dessa böcker? 



Senast övervann jag mig själv och lämnade mycket på hyllorna — men jag är glad åt att jag fick med mig ”Hemmet” av arkitekturprofessorn Witold Rybczynski.



 ”A som i Alice, en Lewis Carroll-encyklopedi” av Jonas Ellerström och Isabella Nilsson, med illustrationer av Inger Edelfeldt, är en annorlunda encyklopedi. Författarna har gjort nedslag i ”Alice i Underlandet”, valt ut episoder eller figurer, som de presenterar på ett personligt och fantasifullt vis. 



”Måla sitt liv, Charlotte Salomons liv och konst” av Maria Modig, en bok som jag förmodligen inte hittat till om den inte hade funnits där på hyllan. Charlotte är en helt ny bekantskap för mig, hennes liv är i högsta grad intressant och berörande.



Ingmar Unges bok ”Lådbanken”, med illustrationer av Björn Borg, är en charmig utopisk bilderbok från 1986, och i motsats till de andra böckerna uppenbarligen läst.





”En värld full av möjligheter” är uppenbarligen reklam för ett boktryckeri, och jag skulle aldrig ha kommit på tanken att ta med den hem, om jag inte råkar vända på den och upptäckt att om man läste den från det hållet får min sig 500 citat till livs.



Men inte 17 heter det citater‽  

4 kommentarer:

  1. Nej, inte 17 heter det citater!
    Jag har kollat.
    Intressanta böcker du kånkade hem — konstigt att de ger bort nya fina böcker.
    Ska kolla om mitt bibliotek har några av dem.
    Tänker på dig, sköt om dig!
    Kram från Mette

    SvaraRadera
  2. Mette,
    Så bra att du håller med mig — kan bli lite osäker på vad saker heter & stavas nu för tiden, när språket ut/avvecklas i rask takt.
    Vår?hälsningar,
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Alltid lika roligt att få ta del av vad du läser! Inga böcker jag ens hört talas om, utom Lådbanken som var favorit här när barnen var små.
    Hoppas att livet inte är alltför besvärligt.
    Stor kram,
    Debbie

    SvaraRadera
  4. tyckte mycket om En bok för Ingen : brev från en underpresterande övermänniska av Isabella Nilsson som är nominerad till Nordiska rådets litteraturpris 2023

    SvaraRadera