tisdag 11 april 2023

Tre S-märkta länder

 Det finns fler länder än jag först tänkte, som börjar på bokstaven S. Kruxet är bara att jag på rak arm inte kan påminna mig om en endaste bok från Sudan, Singapore, Saudiarabien, Senegal, eller något av de andra S-länderna, som jag med viss möda drog fram ur minnets källare. Ur samma källarvalv fiskade jag till slut upp några författare — men det var alla författare jag läst för så länge sedan att jag inte skulle, med gott samvete, kunna rekommendera dem.



Ann and her Mother


Jag börjar i Skottland, och väljer Anna Masterton Buchan (pseudonym O. Douglas) dels för att jag inser att jag inte skrivit om henne tidigare, men också därför att jag tycker om hennes böcker. Det är nöjsamma vardagsberättelser, ofta med romantiska inslag.

Hur hon kan få sina dialoger så lättbegripliga trots pratighet och snabba skutt från ett ämne till ett annat, är mer än jag begriper.

Visst känner man igen dem hon befolkar sina böcker med, liknande händelser med liknande figurer återkommer, och jag misstänker att mycket är hämtat från hennes eget liv.

Så gott som alla hennes böcker utspelar sig i södra Skottland, på gränsen till England där hon själv var uppvuxen.

Det förekommer en del skotska uttryck, då kan det vara bra att ha länken till ett lexikon till hands.

FadedPage har fler av hennes böcker.




Jag läste  ”Den schweiziske

Robinson” (Der schweizerische Robinson) när jag gick på mellanstadiet, och minns att jag tyckte bättre om den än Defoes, ”Robinson Kruse”.

Boken skrevs av den schweiziske pastorn Johann David Wyss som skrev den för att hans fyra söner skulle få lära sig att klara sig själva under svåra förhållanden, och hur viktigt det är att samarbeta.

Boken finns översatt till svenska och bearbetad av Vera von Kræmer.

På nätet finns den både på tyska och engelska.




Slutar så i Sverige med Frigga Carlberg som var en av dessa kvinnor som gick i bräschen för att kvinnor skulle få både bättre villkor och rösträtt, och som anses vara en av mest radikala och drivande i rösträttskampen.


1918 kom hennes bok ”För rättfärdighets skull”,  det är en roman — en rolig sådan, fullt av kommentarer av den sort som somliga män skulle kalla gliringar, men jag, och många med mig betraktar som sorglustiga sanningar.  

12 kommentarer:

  1. Frigga Carlberg har jag aldrig hört talas om tidigare. Henne får jag titta närmare på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Två romaner, plus kortare stycken, av Frigga finns hos Litteraturbanken
      https://litteraturbanken.se/författare/CarlbergF/dramawebben
      Du kan ju börja där.
      Margaretha

      Radera
  2. räknas Skottland som eget land... självstyrande dock

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Tja, Skottland slutar åtminstone på land — och de skottar jag känner blir upprörda om man inte betraktar det som ett land.
      Men allt kan diskuteras.
      Margaretha

      Radera
  3. Frigga Carlberg blir jag nyfiken på. Jag undrar om hennes bok går att få tag i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Robert,
      Frigga har nog kommit i ropet under de senaste åren, så jag kan tänka mig att hon finns i nytryck. Annars får du hålla till godo med Litteraturbankens upplaga.
      Margaretha

      Radera
  4. Svar

    1. Lena,
      Hoppas du har tid att läsa allt du önskar läsa.
      Margaretha

      Radera
  5. Den sweiziske Robinson känner jag till, men jag har inte läst den. Jag tycker absolut att Skottland räknas som ett land - finns i min trio också.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Helena,
      Jag vet inte om jag skulle uppskatta Robinson lika mycket i dag, som när jag var tolv år, men jag ska titta närmare på den, och på dess historia, för en sådan finns.
      Jo, vi är nog rätt många som betraktar Skottland som ett land — inte minst många skottar.
      Margaretha

      Radera
  6. Defoes Robinson läste vi på mellanstadiet, böckerna delades ut och vi läste i tur och ordning. Ett bra sätt att förstöra läslusten!
    Frigga var ju suverän, men har inte läst så mycket av henne.
    O. Douglas hittade jag tack vare dig, och har läst många av hennes böcker nu. Fast hennes brorsas böcker är inget för mig.
    Håller tummarna för att allt ska ordna sig för dig!
    Kram från Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. * Tack Kicki,
      * Nej, John Buchan är inte något för mig heller.
      Men Frigga är definitivt en favorit.
      Margaretha

      Radera