lördag 22 april 2023

Lördag med Gutenberg

“I'm old-fashioned and think that reading books is the most glorious pastime that humankind has yet devised.” 
― Wisława Szymborska,

Jag gillar blandningen av högt och lågt — jag hittar böcker som jag vanligtvis aldrig kommer i kontakt med. En hel del sf, som jag sällan läser, men jag lär mig ändå en del om författarna, artiklar som går över huvudet på mig. Är det intressanta ämnen lyckas jag någon enstaka gång få ett hum om författarens ståndpunkt.

I dag fanns det ett par böcker, som det säkert kommer att ta mig tid att komma igenom — men de är intressanta nog för att jag tänker ge mig i kast med dem.




Elizabeth Montagu, the queen of the bluestockings, Volumes I and II
Her Correspondence from 1720 to 1761” är den ena boken, som handlar om Elizabeth Montagu, fransyskan som var med om att bilda ”Blue Stockings Society”. 

Boken finns att köpa hos Bokus, om du inte föredra’r att läsa den gratis hos Gutenberg.




 En annan kvinnosakskvinna var Juliette Adam, som har skrivit om sin uppväxt i boken ”The romance of my childhood and youth”


 

 


Från väsentligheter till de allra förfärligaste gardinuppsättningar är steget kort på nätet. ”Cutting and draping, a practical handbook for upholsterers and decorators” är en bok där författaren  John W. Stephenson fördjupar sig i draperingar och tillskärningar av gardiner. 

Jag medger villigt att det är en konst som säkerligen ta’r åratal att lära sig — för att inte tala om att det måste kosta en förmögenhet att bara införskaffa tyg till dessa uppsättningar. 



När jag läser beskrivning på hur man kan dölja sitt piano under diverse draperingar, kommer jag att tänka på något man kunde läsa i Söndagsnisse 1866:

I Filipstad är de så pryda så de sätter byxor på pianobenen.

Och varför inte använda pianots baksida som ryggstöd  — särskilt om man inte kan spela på det!




Snacka om dammgömmor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar