lördag 8 april 2023

Lördag med Gutenberg

Det är svårt att veta i vilken ände man ska börja, när nya (det vill säga gamla) böcker från Gutenberg, väller fram i en jämn ström. Efter att ha velat mellan alltför många intressanta böcker, vände jag mig till konsten.

 ”The Burlington magazine for connoisseurs” har jag inte stött på tidigare. Det numret jag hittar är från 1903, samma år som magasinet grundades.

Det innehåller så många intressanta artiklar, men jag försöker begränsa mig. Illustrationerna är svartvita, men oftast är det inga problem att hitta nyare avbildningar, i färg, på nätet. Jag fastnar för en bild på en kvinna, som får mig att tänka på en Vermermålning.


Girl with a flower

At the cooking pot  


A girl knitting in the dunes

The benefactor


Konstnären Jozef Israëls, visar sig vara en välkänd nederländsk konstnär — jag känner igen flera av hans målningar, men kan inte namnge konstnären


Det visar sig att ”The Burlington magazine for connoisseurs” fortlever, och säger sig vara ”the world’s leading monthly journal of art and its history.” Jag rekommenderar ett besök på dess hemsida.

4 kommentarer:

  1. Glad Påsk!
    Jag har aldrig hört talas om denna duktiga konstnär. Roligt att läsa! Jag hoppas att allt har ordnat sig och du har en fin påsk med många böcker!
    Kram från Kattis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kattis,
      Ja, både han och magasinet är ett verkligt fynd!
      Nej, här blir ingenting bättre — kaoset tilltager.
      Margaretha

      Radera
  2. Vilket fynd, Burlington magazine! I stormens öga, t.ex. om konst i Ukraina 1900-1930. Så intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      I sanning ett fynd — hade jag nu bara tid att läsa allt det intressanta jag upptäcker.
      Margaretha

      Radera