tisdag 4 april 2023

Påsk

 handlar dagens tisdagstrio om. Hos Ugglan & boken kan du läsa om det.

Häxridt.


Två häxor flyga fram med hast.

Håll fast, håll fast,

du unga lärling, vid din kvast!

Din gudmor rider trygg och tjock

framför dig på sin timmerbock.

I väster står en sotröd rand,

som facklors brand

vid portarna till ondskans land.


Det är en natt med traneskri,

förbi, förbi

far vindens rappa melodi.

Den unga suckar, kvävd och trängd

i djupet av sin sjuka själ:

»Nu, hem och sol och Gud, farväl!»


Den gamla tar sitt smörjehorn

och ger sin häst förnyad kraft

av dunkla blomsters saft.

»Sträck ut, sträck ut, tag noga korn

på klockans glugg i kyrkans torn!»

En stormil tar dem i sin krets,

men högt i skyn på tornets spets

står korset, tindrande i frid,

och bådas klädnad rör därvid.


Då far den gamla med ett skrik

till marken som ett kolnat lik,

ett urtömt skal, en usel rest

av skam och smuts och pest.


Den unga drivs som av en stöt

mot morgonens betäckta sköt.

Till jorden under hennes fot

det sjunker som ett moln av sot;

det är den svåra synd hon tänkt.

Men stjärnbeblänkt

hon styr sin ban

mot månens gula påsktulpan,

och kärven mellan hennes knän

slår ut som blom på videträn.

Som på en sky av stråligt ris

hon seglar friskt för vårlig bris

till paradis.

          Påsklegender

     av Erik Axel Karlfeldt



Det tycks finnas oändligt många dikter och verser som handlar om påsken — av såväl kända som okända poeter. Och nästan lika många noveller och korta berättelser med påsktema — många, för att inte säga de flesta är sentimentala.


Min första bok har inte ett dugg med påsken att göra, men det var den jag först kom att tänka på; ”Aku-Aku – Påsköns hemlighet” av Thor Heyerdahl.




En bok, som jag i sanningens namn, inte minns särskilt mycket av, annat än att den handlade om om de stora stenstatyerna, hur de var gjorda och hur de förflyttades och restes — kanske dags för en omläsning.


Ett annat alternativ är att läsa ”The mystery of Easter island: the story of an expedition”, en bok av  Katherine Routledge, som jag råkade snubbla på i går. Eftersom jag bara har hunnit titta på bokens svartvita foton, är det inte en bok jag kan rekommendera — men den fascinerar mig, inte minst därför att expeditionen initierades, och genomfördes av Katherine Routledge, hennes man och en anställd besättning. På Wikipedia läser jag att det bitvis var en äventyrlig expedition — inte minst därför att första världskriget bröt ut medan de var på Påskön.



A church bell began to ring.

”Why, say, this ain’t Sunday, is it?”

“No,” answered Bull. “It’s Good

Friday.”

“Good Friday, eh? But say, why do

they call it Good Friday? It’s something

about hot cross buns, isn’t it?”



Till slut, sedan jag plöjt igenom ett otal noveller, hittade jag ”Good Friday” av Mazo de la Roche.


Den utspelar sig en långfredag, och trots sin lågmälda ton fångas jag omedelbart av berättelsen, läser ivrigt vidare för att få veta hur det ska gå för Bull Evans. Bull som just ska friges efter att ha avtjänat ett tvåårigt fängelsestraff.


Omslaget visar hur Lotta och Giggi deltar i en hattparad i påskveckan


Jag slutar med en ungdomsbok — flickbok står det utanpå, men jag har förstått att böckerna om Lotta lästs, och fortfarande läses av pojkar. 

Merry Vik var pseudonym för Ester Ringnér-Lundgren, som skrev många böcker för barn och ungdomar.

Böckerna om Lotta var de populäraste av hennes böcker, men så finns där böckerna om Kri och Vimsi (under eget namn). För lite yngre barn finns sagor och böckerna om Tussi , och serien om Lilla Trulsa och Pysseliten. 

Är du nyfiken — eller kanske minns du med glädje hennes böcker, så finns ett livaktigt Estersällskap.



Du har väl gjort dina påskbrev?



För den som  vill skicka ett äkta värmländskt påskbrev, finns instruktioner på nätet. Googla på "vika påskbrev", så får du napp. Riktigt hur gammal traditionen är, vet man inte, på 1800-talet gjorde man det — kanske tidigare. I Värmland veks de till trekanter, sen var det noga med att de skulle levereras anonymt. Var man inte tillräckligt kamouflerad bakom huckle och röda kinder, så kastade man in brevet och sprang.


Föredrar du ätliga påskbrev, hittar du ett enkelt recept här.



13 kommentarer:

  1. tack för tips, gillar påsken, fyller år ibland

    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Rätt trevligt att bara fylla år ibland.
      Margaretha

      Radera
  2. Och jag som tyckte temat var lite svårt idag och Påskön tänkte jag inte alls på. Spännande att duhitrade många noveller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Eftersom jag gillar noveller håller jag alltid utkik efter sådana. Alltid bra att ta till mellan längre böcker, eller när tiden är knapp.
      Margaretha

      Radera
  3. Är det bara vi i Värmland som gör trekantiga påskbrev?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Robert,
      Jag tror att de trekantiga breven bara förekommer här — men helt säker är jag inte.
      Margaretha

      Radera
  4. Oj, det var en mastig dikt av Karlfeldt, som jag varken hört eller läst, även om han kommer från grannsoknen. He had a way with words, men ibland kan det liksom bli för mycket.

    Trivsam påsk önskar jag dig, gärna med några plusgrader till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan, ditt svar hamnade på fel plats.
      M

      Radera
  5. AKU-Aku har jag faktiskt läst för ganska många år sedan.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Lena,
      Även jag läste boken för så länge sedan att jag undrar om jag verkligen kunde tillgodogöra mig den då.
      Margaretha

      Radera
  6. Karin,
    Jag upptäcker ideligen ”nya” dikter av Karlfeldt, trots att han funnits i mitt liv sedan jag var sju år. Håller med om att det kan bli för mycket av det goda ibland, och undrar hur mycket kunskapen om en diktare påverkar en.

    Ja, alla plusgrader emottages med tacksamhet — ha det nu riktigt skönt i helgen!
    Margaretha

    SvaraRadera
  7. Åh, Lottaböckerna. Jag har alla böckerna, och gick nyligen med i Ester Rigner sällskapet :-) De hade en monter på Bokmässan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lotten,
      Gläder mig att höra (läsa)!
      Då har du förmodligen redan märkt vilken trevlig samling vi medlemmar är.
      Margaretha

      Radera