tisdag 18 april 2023

Reselektyr

 Journey over all the universe in a map, without the expense and fatigue of traveling, without suffering the inconveniences of heat, cold, hunger and thirst.

          Miguel de Cervantes



Where Next? 

Edward Frederick Brewtnall


Som vanligt börjar jag med att leta i mina egna hyllor efter böcker som kan tänkas passa till veckans tema. 

Inser snart att jag inte behöver ge mig ut på nätet för att få tips och inspiration. För att begränsa mina val — och väljarvåndan — beslöt jag mig raskt för att det fick bli tre böcker från mina hyllor, och dessutom böcker jag gillade och mindes så väl att jag inte behövde läsa om dem.


Två av böckerna läste jag jag själv på resor.



”Buss på villovägar ” av‬ ‪John Steinbeck‬ i översättning av Nils Holmberg‬ läste jag på en het tågresa till Warszawa. ‬

Har du inget emot att läsa den på engelska, hittar du den hos FadedPage:

The Wayward Bus



På väg till Lübeck med buss, läste jag många år senare ”Önskeresan” av‬ ‪Göran Schildt‬.

En både rolig och intressant bok, där Göran Schildt‬, berättar om en seglats, med båten Daphne, över Nordsjön, och vidare genom Frankrikes kanaler till Medelhavet. 



Bitvis är det en äventyrlig resa där han och hans fru träffar många spännande människor.




 Efter att ha valt bort många intressanta böcker faller mitt sista val på ”Marianne North, (1830-1890) en viktoriansk konstnär i Jordens lustgård”. (”A Vision of Eden,  The Life and Work of Marianne North”)

Har du besökt Kew Gardens i London, har du kanske besökt The Marianne North Gallery, det galleri Marianne själv bekostade när hon skänkte över 800 av sina målningar till Kew Gardens.

Hon var inte bara konstnärligt begåvad med ett stort intresse för botanik, hon hade också de ekonomiska förutsättningarna för att kunna resa vart hon ville, för att undersöka floran. 

16 kommentarer:

  1. Buss på villovägar tror jag inte att jag har läst men skulle gärna vilja. De andra två böckerna är helt nya för mig. Seglingsboken blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      ”Buss på villovägar”, hör inte till Steinbecks allra bästa, men den är underhållande — och inte svår att få tag på.
      ”Önskeresan” borde inte heller vara några problem att få tag på — jag tror du kommer att gilla den.
      Margaretha

      Radera
  2. Att resa med båt från Engelska kanalen till Medelhavet genom Frankrike kändes otippat. Måste ha varit en fantastisk resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Robert,
      Ja, det var nog min första tanke när jag såg resrutten — jag visste inte ens att man kunde resa den vägen med en så pass stor båt.
      En fantastisk resa — och läsning!
      Margaretha


      Radera
  3. Marianne Norths bok har jag i bokhyllan, underbart vackert, vilken kvinna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Ja, visst var hon fantastisk Marianne North — jag är full av beundran.
      Margaretha

      Radera
  4. Tack för intressanta tips! Buss på villovägar blir jag särskilt nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Maria,
      Låna, eller köp ”Buss på villovägar”, den är läsvärd.
      Margaretha


      Radera
  5. Tack för jätteintressanta tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena,
      Det gäller bara att hitta tid för allt man vill läsa.
      Margaretha


      Radera
  6. Okända böcker för mig men Steinbeck har jag ju läst annat av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bokdivisionen,
      Och Steinbeck tål att läsas om igen. Du hittar en hel del av honom hos FadedPage.
      Förutom ”The Wayward Bus” finns flera av hans mycket läsvärda noveller där:
      https://www.fadedpage.com/csearch.php?author=Steinbeck,%20John
      Margaretha

      Radera
  7. Fina tips på reselektyr! Själv har jag just nu fastnat för parlörernas syn på resandet. Det är dystert, tro mig! Dock är min parlörsamling rätt gammal; kanske det är bättre nu. Swahiliparlören utmärker sig särskilt med alla klagomål. På ALLT.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,

      Oh, det var länge sedan jag läste parlörer. Kan tänka mig att man behöver kunna klaga ibland. När allt går bra, så räcker ett leende långt, vilket förmodligen inte är fallet om någon snott ens reskassa.
      Det är knepigt, det där med att kommunicera utan ett gemensamt språk — ibland går det förvånansvärt bra, medan det andra gånger bara leder till missförstånd.
      På swahili har jag bara kunnat några sånger — inte alltid gångbart med en vaggvisa…
      Margaretha

      Radera
  8. Buss på villovägar blir jag nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      Som jag skrev ovan, finns den att läsa på nätet. Gäller bara att hitta en liten läslucka.
      Margaretha

      Radera