måndag 8 januari 2018

"The Guilty Secret" — novellutmaningen

8. Läs en novell om en hemlighet  "The Guilty Secret"— av Charles Paul de Kock ur International Short Stories: French, från 1910.

Portrait of the Artist's Mother, 1902
 Franz Marc 

Den franske författaren Charles Paul de Kock är en ny bekantskap för mig — på sin tid en välkänd och uppskattad författare. Så här säger NE om honom:
Kock, Charles-Paul de, 1793–1871, fransk författare. K. började som 15-åring i en bank men fick sluta när han publicerade sin första roman, L’enfant de ma femme (1811; ”Min hustrus barn”). K:s otaliga romaner, teaterpjäser, operetter och visor blev mycket uppskattade av en stor publik. De hämtar miljö och typer från en småborgerlig värld som skildras med så mycket frivolitet som den samtida anständigheten kunde tillåta.
Jag märker att jag läser honom med ett småleende på läpparna, men jag är samtidigt lite avvaktande, för jag är lite osäker på om det är en satir, en saga eller en romantisk novell. Vad det än är, så är den korta novellen skriven med en mycket lätt hand och jag är mycket road.  

Lästa noveller:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar