lördag 10 augusti 2013

Grattis Alexandr!

Aleksandr Konstantinovitj Glazunov
10 augusti 11865 - 21 mars 1936
porträtt målat av Ilja Repin 1887

Jag minns så väl när jag upptäckte Aleksandr Glazunov. Jag satt på min rum, och skrev på ett enskilt arbete om skolväsendet i Sverige under medeltiden (tänk om jag mindes något av det), när jag tog en paus och satte på radion. Vad de spelade minns jag inte, bara att det var Glazunov, vilket fick mig att nästa dag, köpa en skiva med hans musik.
Det skulle vara bra, om de som presenterar musik på radion, kunde enas om på vilken stavelse betoningen ska ligga på Glazunov.
Jag hoppas att ni har bättre mottagningsförhållanden än vad jag har. Den här stråkkvintetten är definitivt mer njutbar om man slipper de korta täta uppehållen som ger den en märklig staccatokarraktär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar